Příjmy i zisky mobilních operátorů stále rostou
Zatímco dominantnímu provozovateli pevných linek Českému Telecomu tržby i zisk klesají, mobilní operátoři si mnou ruce. Jejich příjmy i zisky míří strmě vzhůru.
Největší meziroční nárůst zisku ohlásil T-Mobile, a to více než dvacet procent. Jeho čistý zisk za devět měsíců letošního roku se zastavil těsně pod hranicí tří miliard korun. Tržby se vyšplhaly na téměř osmnáct miliard korun. “Výsledky jsou dobré a lepší než náš odhad,” reagoval na hospodaření T-Mobilu analytik společnosti Atlantik FT Tomáš Gatěk.
Z hlediska ziskovosti i příjmů se však T-Mobile stále dívá s odstupem na lídra trhu Eurotel. Ten za první tři čtvrtletí vykázal čistý zisk pět a půl miliardy korun při tržbách 21,5 miliardy. Největší meziroční nárůst tržeb zaznamenal nejmladší operátor Český Mobil, a to o téměř padesát procent na 7,7 miliardy korun. Firma celkové výsledky hospodaření nezveřejňuje, pochlubila se pouze provozním výsledkem. Ve třetím čtvrtletí si připsala provozní zisk 95 miliónů korun oproti ztrátě 334 miliónů ve stejném období loňského roku.
Podle celkového počtu aktivních zákazníků se za poslední rok nic nezměnilo. Pořadí kopíruje příchod firem na trh. Vede Eurotel s více než čtyřmi milióny klientů, následovaný T-Mobilem, jež registruje 3,7 miliónu uživatelů. Služeb Českého Mobilu využívá 1,4 miliónu lidí.
Zajímavý je ale posun ve struktuře zákazníků. T-Mobile poprvé od svého nástupu na trhu předstihl Eurotel v počtu tarifních zákazníků, tedy těch, kteří mají smlouvu. Ke konci září jich měl T-Mobile 814 tisíc, zatímco Eurotel v síti GSM registruje zhruba 795 tisíc zákazníků. “Tento úspěch potvrzuje naši strategii, která se opírá o cílenou nabídku jasně vymezeným skupinám uživatelů,” prohlásil šéf T-Mobilu Roland Mahler. Podle procentuálního poměru je ale na tom nejlépe Český Mobil, jeho tarifní plány využívá 41 procent zákazníků.
Za devět měsíců letošního roku si nejméně nových zákazníků připsal Eurotel, okolo 130 tisíc. Naopak největší zájem měli klienti o služby Českého Mobilu, který jich přilákal 260 tisíc. T-Mobile si vybralo 182 tisíc uživatelů.
Mobilní operátoři nyní mají dohromady přes devět miliónů zákazníků, jejich reálný počet je však podle odhadů o 15 až dvacet procent nižší, protože část uživatelů má více SIM karet. Celkový počet klientů podle operátorů již nijak závratně neporoste. Proto se v poslední době zaměřují cíleně na určité skupiny klientů (T-Mobile) či nabízejí průlomové služby, jako je připojení k internetu za měsíční paušální poplatek (Eurotel).
Hospodářské noviny, 14.11.2003, autor: Tomáš Mrázek
Podobné zprávy
Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych
Dm drogerie uvádí k životnímu prostředí neutrální řadu produktů Pro Climate
Až bude třeba zahnat žízeň, taste Braník!
