Pasovské nakladatelství sází na Východ

19. 11. 2003 09:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nakladatelství Verlagsgruppe Passau (VGP) se musí po rychlém růstu minulých let ve východní Evropě zaměřit na restrukturalizaci svých aktivit.
„Děláme naše domácí úkoly,“ řekl Handelsblattu Roland Rager, šéf rodinného koncernu a manažer zodpovědný za finance. Firma se tak věnuje vlastním aktivitám a jejich zefektivnění. Další rozšíření aktivit je podle Ragera reálné nejdříve za dva či tři roky.
V České republice nakladatelství dokonce bojuje se ztrátou. Pasovský koncern zde vydává na sedmdesát vlastních lokálních vydání. „To je drahá struktura, kterou trh zatím nevyrovná. Ale jsme zde jediný regionální nakladatel,“ říká Rager. Koncept chce proto zachovat. Pro rok příští pak společnost již počítá se ziskem.
Nedávno VGP od Rheinische Post navíc převzala několik deníků na Moravě, které chce nyní sanovat. Aktivní je společnost také v sousedním Slovensku, kde vlastní jedenáct deníků a devatenáct týdeníků, a také Rakousku. Na Slovensku má ale podle Ragerao na trhu médií zatím velmi silné postavení televize.
Pod tlakem jsou v současnosti především aktivity v Polsku. Zde má společnost se svými regionálními deníky zastoupení ve všech důležitých aglomeracích. Potíže jí činí především tamní reklamní trh. Nakladatelství, které v Polsku zaměstnává zhruba 2300 spolupracovníků, proto muselo začít šetřit a snížit náklady o zhruba deset procent. Podle Ragera dosahují výnosy z obratu zatím jednomístné procentní částky. Cílem by bylo deset procent. „Toho dosáhneme nejpozději do pěti let,“ je si Rager jist.
O trh v Polsku se přitom nyní svádí těžký boj. Před několika týdny zde odstartoval nový bulvární deník „Fakt“ německý koncern Axel Springer Verlag. Jeho cílem je střednědobě dosáhnout nákladu zhruba 300 000 exemplářů. Všechny tituly VGP dohromady přitom nyní mají náklad kolem 590 000 kusů. „Obáváme se finanční údernosti Springeru,“ řekl Rager, i když jeho regionální deníky nejsou s „Faktem“ v přímé konkurenci.
Nakladatelství VGP koncem osmdesátých let masívně expandovalo do sousedních východoevropských států, podobně jako téměř všechna německá nakladatelství. Doposud bavorská společnost investovala 250 miliónů eur. Skupina patří mezi největší tři vydavatele v České republice, Polsku a Slovensku a je také jedním z největších zahraničních investorů na těchto mediálních trzích.
Srdcem skupiny je ale stále deník Passauer Neue Presse, který vychází denně v nákladu 165 000 exemplářů. Kromě toho je nakladatelství aktivní také v tiskařské oblasti. Celkem má koncern letos šest tisíc pět set spolupracovníků a obrat zhruba čtyři sta padesát miliónů eur.
Spekulace o tom, že by VGP bylo na prodej, Rager, který vede skupinu spolu se zástupcem rodiny vlastníků – Axelem Diekmannem, popírá. Jedním ze zájemců byla podle spekulací odborníků konkurenční skupina z Essenu WAZ.
„Passauer Verlagsgruppe není na trhu, ani její části,“ zdůrazňuje Rager. Jen v minulém roce rodina Diekmannů vyplatila další spoluvlastníky. Tím ale na firmu tlačí také vysoké náklady, které činí zhruba 100 miliónů eur. Axel Diekmann tak nyní převádí podíly na své dvě děti.
Zátěže z vysokých úroků pro nakladatelství nepřicházejí právě ve vhodnou dobu. Podobně jako konkurence, se i VGP a jeho „Passauer Neue Presse“ dotýká krize reklamního trhu v Německu. Podle Ragera tak koncern již snížil náklady o deset procent a musel zrušit padesát z celkových sedmi set padesáti míst.
„Situace v oblasti výnosů se opět stabilizovala,“ řekl Rager. Výnosy z obratu tak podle něj dosáhnou dvoumístné částky. O tom si jiné nadregionální deníky v Německu zatím jen mohou nechat zdát.

Hospodářské noviny, 19.11.2003, autor: Caspar Buse, Handelsblatt

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.