Muslimové platí milióny za reklamu v USA

7. 11. 2003 09:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Téměř čtyřnásobně vyšší částku, než jakou letos pošle Evropská unie na potravinovou pomoc Kongu, bezmála patnáct miliónů dolarů, utratila loni Saúdská Arábie za zlepšení svého image v USA. Vydávat obrovské sumy peněz za vlastní reklamu u světové supervelmoci považují za stále důležitější součást zahraniční politiky vlády většiny zemí světa. Tato investice je však velmi riziková. Svou nynější kampaní, která začala po teroristických útocích 11. září 2001, překonali podle serveru PR Daily Saúdové rekord z roku 1991. Tehdy zaplatila kuvajtská vláda dvaceti firmám více než jedenáct miliónů dolarů, aby mobilizovaly veřejné mínění v USA proti diktátorovi Saddámu Husajnovi. Firmu Hill & Knowlton, která akci řídila, si nyní najímají i Saúdové, jejichž image utrpěla kvůli útokům 11. září 2001. Podobně postupují i další muslimské země, obávající se případné americké invaze. „Efektivní reklama v USA začíná být nepostradatelná pro přežití vlády v islámském světě,“ uvádí britská organizace Corporate Watch, která tyto aktivity sleduje. Specializované firmy si však stále častěji najímají i mnohé další země. Vysoké částky za reklamu a lobbování v USA platí chudé africké země i outsideři v Evropě. Jen za to, aby zařizovala rozhovory rumunského premiéra pro americká média, dostala loni washingtonská firma DCS Group 111 tisíc dolarů. Země, v níž podle údajů CIA žije téměř polovina obyvatel pod hranicí chudoby, se tak podle údajů zveřejňovaných americkým ministerstvem spravedlnosti vyrovnala i tradiční mocnosti v oblasti „veřejné diplomacie“ jako Izrael. Výhody plynoucí z podobných investic jsou sporné. Saúdové jsou příkladem země, jejíž kampaň má dokonce záporný účinek. Jejich obliba v USA se rapidně zhoršuje. Nyní k nim má negativní vztah 63 procent Američanů, což je o třináct procent více než v květnu. Statisícové investice z devadesátých let se naopak vyplatily Bahrajnu, Egyptu či Indonésii. „Není náhoda, že hlavní příjemci americké pomoci utratili v USA vysoké částky,“ uvádí studie amerického Střediska pro integritu veřejné správy. Za vytváření pozitivního obrazu v USA tradičně nejvíce platí Kanada, Mexiko, Japonsko, Británie, Izrael či Tchaj-wan.

Kolik zaplatily muslimské země za propagaci v USA (2002)

Saúdská Arábie 14,7 miliónu dolarů
Pákistán 10 miliónů dolarů
Egypt* 456 tisíc dolarů
Palestina* 576 tisíc dolarů
Filipíny* 641 tisíc

*údaje pouze za prvních šest měsíců
Zdroj: FARA, AP

Hospodářské noviny, 7.11.2003, autor: Lucie Beranová

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.