Mefa: Lidé platí za léky stále více

6. 11. 2003 08:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Léky vytáhly občanům loni z peněženek více než 48 miliard korun, tedy o čtyři miliardy více než v roce předchozím. Nejvíce peněz lidé vynaložili na antibiotika a nejčastěji utráceli za léky proti bolesti. Za léčivé přípravky utratili stejně jako předloni 300 milionů korun. Pacienti více kupují zahraniční medikamenty, a to na úkor českých a slovenských. Vyplývá to z oborové zprávy, kterou ČTK získala na veletrhu Mefa v Brně.
Podle statistik je tuzemská spotřeba léčiv až trojnásobně nižší než například v Německu. Lze však očekávat nárůst, a to v důsledku pokračujícího stárnutí populace. Nejčastěji lékaři předepisovali Paralen, Anopyrin a Ibalgin proti bolesti. Dalšími žádanými léky byly Cilkanol, Glyvenol a Lokren. Všeobecná zdravotní pojišťovna měla loni nejvyšší nárůst nákladů u cytostatik na léčení onkologických chorob, a to o 35 procent.
V Evropské unii jsou léky sice až o polovinu dražší, ale vstup do společenství by neměl znamenat žádný prudký růst jejich cen, uvádí dále zpráva. Dovozci i producenti léčiv nečekají cenový skok, pokud se zásadně nezvýší cena surovin nebo pracovních sil. Cenová hladina léků v jednotlivých zemích EU je navíc také rozdílná. V přístupových jednáních dosáhly firmy rozumného kompromisu, když na jedné straně Brusel uznal plné sladění patentové ochrany léčiv s EU, na druhé straně ale omezil možnost reexportu některých léků z ČR do zemí patnáctky.
I přes ekonomickou recesi loni vzrostly tržby za prodej léků o osm procent na více než 430 miliard dolarů. Přes polovinu této sumy utratili Američané, čtvrtinu Evropané. V minulosti byl přitom tento podíl vyrovnaný. Světový farmaceutický průmysl a distribuci charakterizovaly obří fúze, z nichž polovina připadla právě na USA. Největšími firmami v oboru jsou Merck, Johnson and Johnson a Pfizer z USA, následuje britský GlaxoSmithKline a francouzský Aventis, uzavírá zpráva.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.