Ježíšek opráší hračky, jež milovali rodiče
Můj malý pony, maskovaní roboti Transformers, želvy Nindža či Šmoulové. Hračky, které se před dvaceti a více lety prodávaly po miliónech, se před Vánoci nečekaně vrátí do západních obchodů.
Největším výrobcům jako Mattel či Hasbro totiž došla invence, a tak vsadili na “retro”. Hračky z 80. let nabízejí ve světě všechny velké obchodní sítě, v USA mimo jiné i Wal-Mart nebo Toys “R” Us. Australský obchodní dům Myer Grace Bros podle listu Sydney Morning Herald objednal 20 tisíc figurek želvy Nindža. A nákupčí Greg Maddison věří, že do Vánoc budou pryč.
Loňský rok byl pro obchodníky a výrobce hraček nejhorším za posledních třicet let. Letos by to dle Národní federace maloobchodního prodeje v USA mělo být lepší – vánoční prodej by se měl zvednout o 5,7 procenta na 217 miliard dolarů.
Propad minulého roku předurčilo to, že v nabídce obchodů chyběly hity, jakými v druhé polovině 90. let byly tamagoči, Pokémon nebo později skládací koloběžky. V kinech navíc letos chybějí dětské hity jako Harry Potter nebo Hvězdné války, na které hračkářské firmy v minulosti rovněž spoléhaly. “Harry Potter šel na odbyt, ale letos se nic podobného neobjevilo,” říká mluvčí české sítě Carrefour Jana Havlíčková.
BBC v této souvislosti připomíná, že “oprášení” již vyzkoušeného vyjde mnohem levněji než novinka, jejíž vývoj i propagace jsou drahé a úspěch nejistý. “Je to zřejmý signál, že výrobci hraček už nevědí kudy kam,” citoval Sydney Morning Herald analytika Christophera Lundquista.
V Česku se ovšem návrat do 80. let zatím odkládá. Světové hračky z této éry se totiž v domácích obchodech objevily až na počátku 90. let. “Žádný odklon od nabídky z loňského roku nepřipravujeme,” tvrdí mluvčí Tesco Stores Martina Čermáková. Její firma loni nejvíce vydělávala na panenkách Chou-Chou a Barbie, stále se prodávají i stavebnice Lego.
Hospodářské noviny, 6.11.2003, autor: Sabina Kunešová
Podobné zprávy
Young Lions: Kategorii PR vyhrály Iva Křenová a Zuzana Klierová z Bison & Rose

Tento mění design produktů a komunikaci s VMLY&R Commerce a Ogilvy
Dentsu spouští produkci Content Symphony, řídí ji Radim Kameník
