Jak se daří internetovým zpravodajcům?

18. 11. 2003 00:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Přestože se internet ve světě začal používat již v první polovině 90. let, jeho zrození coby zpravodajského kanálu mnozí datují do období aféry Lewinská v roce 1998. Od té doby i u nás ušly zpravodajské weby dlouhou cestu s různými stadii.

Silní stahují informace
Poté, co zpravodajskou část českého internetu na relativně dlouhou dobu opanoval server iDnes, nastal větší rozruch až počátkem letošního roku. Největší český portál Seznam.cz změnil původně zábavní web Novinky na zpravodajský server a s podporou zpráv dodávaných deníkem Právo a avizovaných na homepage i freemailové službě Seznamu se náskok iDnes začal rychle rozplývat. V květnu pak Novinky stanuly na špici návštěvnosti zpravodajské hitparády. „Čtenáři dnes chtějí kratší zprávy, cílovou skupinou je navíc nejširší veřejnost,“ potvrzuje mluvčí Seznamu Tomáš Fiala skutečnost, že většina čtenářů přichází za informacemi z hlavní stránky portálu. „Zároveň se ale profiluje samostatná užší skupina čtenářů Novinek nebo serveru Sport.cz,“ dodává Tomáš Fiala. Seznam pokračoval v mediální expanzi uzavřením smlouvy o exkluzivním mediálním zastupování internetových titulů vydavatelství Ringier ČR a Československý sport. V inzertní rovině se aliance projevila nabídkou portfolia zpravodajských serverů, tzv. Pack Novinky.cz + Blesk.cz. Pozorovatelé soudí, že těmito kroky získali lidé okolo Ivo Lukačoviče za necelý půlrok citelný náskok v realizaci svých plánů.

Obnovený klid zbraní
V konfrontační atmosféře první poloviny letošního roku dokonce ředitel multimediální divize Mafra Stanislav Holec pohrozil společnosti iAudit International odchodem iDnes z měření iDot, pokud se budou k návštěvnosti Novinek započítávat i weby nepatřící k tomuto projektu. V současnosti panuje už zase klid zbraní vyplněný zlepšováním služeb. „Praxe ukázala, že iDnes a Novinky vedle sebe dokážou existovat a vzájemná kanibalizace inzerce je přitom minimální. K nám chodí lidé především za zprávami, zatímco Novinky jsou pro ně jen zastavením na cestě dál. Cílové skupiny jsou proto značně odlišné,“ popisuje vzniklou situaci obchodní ředitel iDnes Petr Stuchlík.
Od jara spolupracují také zpravodajský server Lidových novin (LN) Lidovky a portál Centrum.cz. Podle ředitele portálu Oldřicha Bajera je to jedna z cest, jak si Centrum hodlá upevnit pozici dvojky mezi českými portály. Pomoci k tomu má i pokračování televizní reklamní kampaně s Lukášem Pollertem, jehož jméno je mj. spojeno s pravidelnými rozhovory se známými sportovci na stránkách LN.
Přesto zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se k dominantnímu tandemu Novinky-iDnes přidal třetí subjekt. Poslední z trojky velkých portálů, Atlas.cz, totiž zatím s převzatým servisem ČTK zůstává pozadu co do obsahu i pestrosti.

S nabídkou přidané hodnoty
Hráči s kvalitními, ale početně omezenými cílovými skupinami mají na zřeteli především důsledné využití tohoto pokrytí. Dceřiná společnost ČTK, Neris (provozující servery České noviny, Finanční noviny a Sportovní noviny), která od ledna prodává reklamní prostor na svých serverech přes mediazastupitelství ARBOmedia, přišla již loni na podzim s projektem multimediálních informací zasílaných do mobilních telefonů klientů všech tří operátorů. „Velké zpravodajské servery a portály nechápeme jako konkurenci v pravém slova smyslu, na naše servery klienti chodí cíleně pouze pro informace,“ objasňuje ředitel Nerisu Jan Stejskal. Přesto by byl hřích nevyužít předností internetu. „Aniž bychom se zpronevěřili filozofii ČTK nezadat si s bulvárem, snažíme se přinášet rozšířené informace. V cestovatelské sekci jde o cestopisy, ve sportovní např. o zpravodajství z fotbalové Hanspaulské ligy,“ prozrazuje Jan Stejskal.
Zajímavým oříškem pro inzerenty je Blesk. Jeho internetová podoba má od té tištěné naprosto odlišnou skupinu čtenářů. „Jde o vyšší příjmové a vzdělanostní skupiny, oproti průměrné internetové populaci registrujeme rapidně vyšší podíl žen, návštěvníků starších 30 let a obyvatel velkých měst,“ vnímá rozdíly současně i jako konkurenční výhodu vedoucí on-line oddělení vydavatelství Ringier ČR Petr Bednář.

Ze serveru portálem
Skupina ekonomických zpravodajských serverů iHNed.cz, kterou provozuje divize Economia OnLine (EOL) vydavatelství Economia, letos kromě zavedení bezplatného e-mailového servisu Bleskové zprávy iHNed a multioborového slovníku v pěti jazycích redesignovala strukturu i homepage stránek iHNed. Podle produktového a marketingového ředitele EOL Petra Štěpánka je kromě zpravodajského webu provozováno asi 30 dalších internetových a e-commercových projektů. Za poslední dva roky se tak iHNed stal v určitém smyslu portálem. Servery projektu iHNed v září poprvé překonaly hranici 50 tisíc unikátních návštěvníků za týden. Šéfredaktor iHNed.cz Mirko Raduševič se domnívá, že vedle celkového růstu internetu a zvýšení kvality tištěných Hospodářských novin je základem úspěchu dobře motivovaný zpravodajský tým, v němž se daří vychovávat typ tzv. multimediálního novináře zvládajícího více úloh.

Skryté rezervy zpravodajství
Přestože jednotlivé typy zpravodajských portálů oslovují rozdílné cílové skupiny, určité společné prvky existují. „Pozorujeme zvětšování reklamních formátů, přičemž zejména na homepage jsou v silných inzertních týdnech informace vůči reklamě v menšině,“ konstatuje ředitel internetových prodejů ARBOmedia Tomáš Jankůj. „Formáty jsou přijatelně agresivní a uživatelé si na ně přivykli. Přesto nehrozí, že by je ignorovali – jsou prostě příliš velké, aby se daly přehlédnout,“ potvrzuje trend Petr Stuchlík. Úspěšně se na zpravodajských serverech dá podle Tomáše Fialy pracovat s PR články zařazenými do zvláštní rubriky.
O zadavatele reklamy by zpravodajci neměli mít v nejbližší době nouzi. „Vývoj ukazuje, že většina klientů, kteří internet vyzkoušeli, se k němu opět vrací a nezřídka i se silnější kampaní,“ říká Tomáš Jankůj. Lov na nové zadavatele přitom zdaleka nekončí. „Nedoceněná je síla regionálních firem. Zaváděním tematických rubrik, jako např. Zdraví iDnes, získáváme klienty nejen pro sebe, ale i pro celý internet jako plnohodnotnou část mediamixu,“ uzavírá optimisticky Petr Stuchlík.


Martin Schreier


Denní návštěvnost vybraných zpravod. serverů


































IX/2003 IX/2002
Novinky.cz 107 855
iDnes.cz 103 904 73 553
Blesk.cz 40 700 17 046
Centrum.cz – Lidovky 19 172 11 891 *
Sport.cz 11 601
iHNed.cz 7 690 5 518
CeskeNoviny.cz 7 004 9 825 **

* Centrum-zpravodajství,
** Neris.cz Pozn.: subjekty bez hodnot za 9/2002 nebyly měřené v iAudit nebo neexistovaly
Zdroj: iAudit

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení