Firmy vyřešily spor o logo s krokodýlem

7. 11. 2003 09:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Soudní spory týkající se vzhledu krokodýla v logu konečně ustanou. Francouzský výrobce sportovního textilu Lacoste se totiž dohodl se svým letitým plagiátorem, hongkongskou firmou Crocodile Garments, na ochraně duševního vlastnictví této značky, jež patří firmě Lacoste. Analytici považují dohodu obou firem za klíčovou, protože Peking se při vstupu do Světové obchodní organizace zavázal, že bude dodržovat závazky týkající se ochrany duševního vlastnictví, připomněl server Cercle Finance. Obě společnosti používají jako ochrannou známku krokodýla. Jediným rozdílem je jeho pozice. Krokodýl od firmy Lacoste směřuje napravo, od Crocodile Garments nalevo. Na základě dohody se firma Crocodile Garments zavázala, že od března 2006 změní logo. Její ještěr se stočí do klubíčka a bude orámován kruhem. Firma se rovněž zavázala k nové registraci v Hongkongu, i když to po právní stránce není nutné. Ochrannou známku tady totiž zaregistrovala už v 70. letech ještě před firmou Lacoste. Naproti tomu firma Lacoste zastaví veškerá soudní stíhání, která vůči Crocodile Garments vede na území Číny. „Do deseti let chceme z Číny vybudovat náš světový trh číslo jedna,“ citoval deník Le Monde prezidenta firmy Lacoste Bernarda Lacoste. V Číně firma Lacoste nyní vytváří necelých pět procent svých tržeb, zatímco v roce 2013 by to měla být jedna pětina.
Firma Lacoste doplácela na liknavost soudů
Čínští vlastníci Crocodile Garments se s logem Lacoste seznámili ve Vietnamu, kde žili za francouzské kolonizace. Později emigrovali do Hongkongu, kde v tichosti zaregistrovali krokodýla jako vlastnictví firmy Crocodile Garments. Když firma Lacoste chtěla v polovině 70. let zaregistrovat v Hongkongu svou známku, sdělily jí úřady, že přišla pozdě. Vedení francouzské společnosti udělalo nakonec z firmy Crocodile Garments svého regionálního zástupce pro Hongkong, protože měla v oblasti velmi silné distribuční zázemí. Obě firmy se dohodly, že se krokodýl od Crocodile Garments neobjeví na území kontinentální Číny. Na konci 80. let, kdy do čela hongkongské společnosti přišel nový šéf Lim Por-jüen, ale dohoda padla. Značku Crocodile Garments začal dovážet i do Číny, kde už byl zaregistrován Lacoste. Francouzskému výrobci se kvůli liknavosti čínských soudů nedařilo zjednat nápravu.
Piráti v Číně kopírují další známé značky
Kontrakt ale neznamená konec všem problémům. V samotné Číně působí řada pirátských výrobců, kteří jako loga využívají nejrůznější ještěry a své značky pojmenovali například „létající krokodýl“ nebo „dračí krokodýl“. Právě proti nim bude nyní třeba svést nejtvrdší boj, upozornil právník firmy Lacoste v Číně Paul Ranjard. Problémy s pirátskou výrobou mají v Číně i další vyhlášené značky. Na Hedvábném trhu v Pekingu se prodávají například i džínsy Versace nebo saka Gucci, okopírované v čínských manufakturách.

Hospodářské noviny, 7.11.2003, autor: Sabina Kunešová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení