Firma 100 Mega musela nechat přelepit billboardy, porušily kodex
Billboardy společnosti 100 Mega, která je distributorem monitorů, porušily etický kodex reklamy. Agentury pracující pro firmu je proto musely přelepit. Stovka plakátů rozmístěných po Praze evokovala dojem muže souložícího s obrazovkou počítačového monitoru značky AOC. Výjev komentoval nápis AOC – plné uspokojení. Kampaně si všimla Rada pro reklamu, jež informovala Asociaci pro venkovní reklamu (AVR). Informoval o tom výkonný ředitel rady Zbyněk Roubal.
AVR podle Roubala okamžitě zareagovala a na záležitost upozornila svou členskou agenturu Outdoor Billboard, jež je majitelem billboardových ploch. Outdoor Billboard podle svého předsedy představenstva Jana Leitnera kontaktovala reklamní společnost Valtax, která plakáty dodala. Za tři dny prodlouženého víkendu firma zakryla inkriminovaná místa billboardů přelepkou s webovými stránkami inzerenta, uvedl Leitner.
Billboardová kampaň porušila ustanovení o slušnosti kodexu reklamy, řekl Roubal. Reklama dle kodexu nesmí obsahovat tvrzení a vizuální prezentace, které by hrubým způsobem porušovaly normy slušnosti. “Zejména prezentace lidského těla musí být uskutečňována s plným zvážením jejího dopadu na všechny typy čtenářů a diváků,” píše se v kodexu.
Billboardy v neslušné podobě Pražané míjeli čtrnáct dní. Podle Leitnera zodpovídá za obsah plakátů ze smlouvy reklamní agentura, která je dodala.
Úkolem Rady pro reklamu je především prosazovat samoregulaci reklamy. Radu založili v roce 1994 zadavatelé reklamy, agentury a média. Případné podněty na neetičnost reklamy řeší arbitrážní komise rady. Ta při hodnocení kampaní vychází z kodexu reklamy. Třináctičlennou komisi tvoří zástupci zadavatelů reklamy, reklamních agentur a médií, právní odborníci, ale také sexuolog a psycholog. Pokud má komise podezření na porušení zákona, předává záležitost živnostenskému úřadu.