Z cigaret zmizí označení „light“ a přibudou drastické obrazy

1. 10. 2003 09:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Cigarety přestávají být v módě. Američané od nich přecházejí ke šňupacímu tabáku, jeho výrobci oslovují i ženy.
Počet kuřáků, podle Jiřího Mikeše, šéfa Asociace komunikačních agentur, ovlivňuje více faktorů než jen reklama. Podle jeho názoru prodej cigaret trvale klesá bez ohledu na to, co je na krabičkách uvedeno. Kouření je totiž nejen škodlivé, ale přestává být módní záležitostí.
Více než reklama by proti kouření zapůsobila dobrá osvětová kampaň a hlavně příklady. „Je důležité, aby přestali kouřit doktoři, sportovci, aby v televizi nebyly záběry s politiky žmoulajícími cigarety, aby nekouřili opinion leaders, tedy důležití lidé ovlivňující veřejné mínění,“ řekl Mikeš.
Aktivisté bojující proti kouření jsou však přesvědčeni, že varovné nápisy a obrázky na krabičkách cigaret od kouření odradí. Označení „light“ přitom považují za klamavé.
„Výrobci vytvářeli dojem, že tyto cigarety jsou méně nebezpečné,“ uvedla pro Britské listy Deborah Arnottová, ředitelka britské organizace Action on Smoking and Health.
Podle Marca Fritsche, mluvčího firmy Philip Morris International, označení není matoucí, protože „light“ či „mild“ cigarety mají skutečně méně dehtu a nikotinu než běžné cigarety. Prokázaly to testy na extrahovacích strojích. Podle Arnottové nejsou strojní testy směrodatné. Kuřáci totiž „lehkých“ cigaret kouří víc, anebo vdechují kouř hlouběji, aby získali tentýž efekt.
Polovina ze 47 miliónů kuřáků v USA podle týdeníku Newsweek hledá náhražky za cigarety. Mění je i za šňupací tabák, jehož spotřeba za posledních deset let vzrostla o deset procent. Šňupání způsobuje rakovinu úst a onemocnění dásní.
Dva největší producenti šňupacího tabáku, U.S. Smokeless Tobacco Co. z USA a švédský Swedish Match, nyní testují tabákový prášek s mentolovou příchutí.
Reklama jej doporučuje i ženám. Pravidelně a příležitostně v Česku kouří 29 procent populace.

Hospodářské noviny, 1.10.2003, autor: Vladimír Kaláb

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení