Ani letošní úspěšná turistická sezóna nezastavila postupný pokles zájmu o vybavení pro pobyt v přírodě. Prodejci potvrzují, že především stany, spací pytle a batohy nešly v mnoha případech na odbyt tak jako v minulých letech.
Odborníci nevidí příčinu poklesu ani tak ve spořivosti kupujících, ale spíše v určité nasycenosti trhu. „Pokud se neobjeví nějaký převratný styl turistiky, který by vyžadoval nové druhy vybavení, nelze v budoucnu předpokládat výrazný nárůst odbytu,“ soudí analytik společnosti Stem/Mark Pavel Šimoník.
Výrobci, jako například plzeňský Hannah či brněnská Gemma, nehodnotí situaci jako výrazný pokles zájmu spotřebitelů. Přesná čísla o prodeji však odmítají uvádět. „V celkovém objemu tohoto vybavení lze hovořit spíš o určité stagnaci. V tom ale nevidíme problém, zákazníci se nyní spíš orientují na konkrétní značky,“ uvedl spolumajitel společnosti Hannah Stanislav Krpejš. Osmdesát procent produkce outdoorového vybavení tohoto významného českého výrobce pochází z certifikovaných továren v Číně. Hannah polovinu svých výrobků exportuje do více než dvaceti zemí a podíl vývozu chce ještě zvýšit. Svou téměř kompletní produkcí outdoorového vybavení pokrývá trh po celý rok, i když největší odbyt zaznamenává v oblasti zimního oblečení.
I další výrobci hledají větší odbyt na zahraničních trzích. „To nyní chtějí asi všichni. Domácí trh už opravdu nejde moc nahoru,“ míní Milan Antonovič z brněnské firmy Gemma, která zatím vyváží do šesti zemí a největší zájem je na zahraničních trzích hlavně o batohy a vodácké pytle.
„Lidé nakupují ve vlnách a na poslední chvíli,“ tvrdí výkonný ředitel Husky CZ Zdeněk Kolomazník. Dodává, že jeho společnost s letním prodejem problém neměla. „Drtivá většina našich zákazníků kupuje vybavení v létě. Nám pomohl především kempink, tedy spací pytle a stany. V porovnání s loňským rokem jsme toho prodali zhruba o 15 procent více,“ řekl Kolomazník.
Hospodářské noviny, 20.10.2003, autor: Miroslav Petr