Soud omezil Adidasu ochranu značky

24. 10. 2003 09:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Svislé pruhy na sportovní bundě? To může znamenat jen dvě věci – buď, že se jedná o výrobek společnosti Adidas, nebo že ten, kdo takovou bundu vyrobil, bude mít s Adidasem velké potíže. Tři pruhy jsou totiž její chráněnou značkou.
Nyní se však výrobce sportovního oblečení z německého Herzogenaurachu bude muset vyrovnat s nemilou konkurencí. Evropský soudní dvůr v Lucemburku totiž včera svým rozhodnutím značně omezil možnosti Adidasu určovat ostatním firmám, jaké pruhy smějí používat.
Celý případ odstartoval nizozemský výrobce sportovního oblečení Fitnessworld, jehož výrobky mají našité pruhy dva. Proti tomu se s žalobou postavil Adidas. Prý hrozilo nebezpečí, že si zákazník bude produkty plést, což koncern nehodlal trpět, a odvolával se na registraci a ochranu své značky.
Podle názoru Evropského soudního dvoru ale není možné se na tuto ochranu odvolávat v případě, kdy pruhy slouží jen jako ozdoba, čemuž tak podle rozhodnutí soudu národního bylo.
Důsledkem pro Adidas je, že kdykoli se bude cítit ohrožen konkurencí, která používá podobné pruhy, bude muset nejdřív dokázat, že zákazník při pohledu na takové výrobky myslí na Adidas. „Dřív se firmy s registrovanou značkou mohly spoléhat na to, že používání takových speciálních označení je porušení ochrany. To teď soud relativizoval,“ míní Richard Dissmann, odborník na ochranu značek z právnické kanceláře Linklaters Oppenhoff & Rädler.
Podle Dissmanna rozhodnutí potvrzuje trend, podle nějž se soud snaží v případech ochrany značky postupovat mnohem restriktivněji. „Soud chce omezit monopolizaci, k níž dochází prostřednictvím ochray značek a typických znaků výrobků,“ říká. V roce 1995 totiž začala platit nová legislativní úprava ochrany značek, která jejich oblast značně rozšiřuje. Od té doby některé společnosti žádají o patentování barevných odstínů, různých znaků výrobků či dokonce vůní. Často je přitom úřady schvalují.
Následkem pak je, že takové znaky mají firmy na neomezenou dobu samy patentovány a rozhodují i o udělování licencí. V tom mnozí experti na hospodářskou soutěž vidí monopolizaci. Na praxi přísných rozhodnutí, udílených v poslední době, reagoval také Evropský soudní dvůr. „Dnes již je velmi obtížné dostat nějakou značku,“ tvrdí právník Dissmann, „a když už ji máte, tak vám je na nic, protože ji nedokážete prosadit.“

Hospodářské noviny, 24.10.2003, autor: Joachim Hofer, Max Steinbeis. Handelsblatt

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.