Řetězce čelí konkurenci i svým problémům

17. 10. 2003 00:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.

Reklama
SDG

I špatné podzimní počasí se může stát dobrou zprávou pro americké obchodní řetězce. Například letošní brzký zářijový nástup nízkých teplot na východním pobřeží Spojených států naráz zvýšil odbyt teplého oblečení. A podle agentury Reuters se prodej tohoto zboží zvedl nejvíce za posledních osmnáct měsíců.

Wal-Mart zvýšil odbyt
Největší americký a světový maloobchodní řetězec Wal-Mart, který v USA zaměstnává přes milión lidí, v září a začátkem října zvýšil prodeje. Na nevlídném počasí i začátku školního roku vydělaly také sítě Sears, Roebuck a Target.
„Přes všechny hlasité stížnosti o neutěšeném stavu (amerického) hospodářství v posledních několika měsících, pokračovali spotřebitelé v nákupech,“ prohlásil Bill McVail, jehož společnost Turner Investment Partners vlastní akcie Wal-Mart v hodnotě 10 miliard dolarů.
Například loni, kdy byl začínající podzim teplý, maloobchodní sítě, ale i menší obchody, na rozdíl od letoška prodělaly.
Úspěšné podnikání společnosti Wal-Mart, která má v USA 3500 supermarketů a jiných velkoprodejen, nepoškodil ani skandál, který se snaží vyprovokovat advokáti zastupující bývalé zaměstnankyně. Ty chtějí vysoudit náhradu za to, že byly jako ženy v tomto řetězci údajně diskriminovány ve svém kariérním postupu. Právníci argumentují tím, že 70 procent zaměstnanců tvoří ženy, ale v managementu je jich méně než 15 procent. Pokud by Wal-Mart tento soudní spor prohrál a musel každé poškozené ženě zaplatit čtyři tisíce dolarů, stálo by to úspěšnou společnost podle agentury Reuters až šest miliard dolarů.
A to by ji přes veškeré dobré hospodářské výsledky a nadějné vyhlídky na letošní závěrečnou sezónu – od listopadového Dne díkůvzdání až po Vánoce – mohlo vážně poškodit. Jenže toto nebezpečí bezprostředně nehrozí – podle právních znalců by se případné soudní řízení dalo prodloužit až na 13 let.

Sainsbury zaspal dobu. Tesco bojuje se sítí Asda
Jiné problémy než americky podnikavý gigant Wal-Mart pronásledují britský řetězec J. Sainsbury. Ačkoliv má za sebou z místních maloobchodních společností nejdelší zkušenost na místním trhu, tvrdě prohrává soutěž se sítí Tesco, podnikající i v Česku, i s řetězcem Asda, který patří americkému Wal-Mart.
J. Sainsbury podle analytiků zaspal dobu a na rozdíl od konkurentů se držel svého tradičního sortimentu, zejména potravin.

V konkurenčním boji nejde zdaleka o potraviny
Podle týdeníku Business Week má Tesco šanci zvítězit na britském trhu i nad společností Asda, a to i přes její americký know-how. Dříve než Asda totiž Tesco do svých prodejen vrhlo nejlevnější „cédéčka“, ošacení, a dokonce i tatami pro stoupence jógy.
V tomto soupeření zůstal J. Sainsbury pozadu, což se projevilo i na zhoršených hospodářských výsledcích. Dosavadní nejvyšší šéf Peter Davis, který se těší rytířskému titulu sir, měl tento měsíc namále, neboť mu hrozil odchod z trůnu potomků rodiny zakladatele Sainsburyho. Ti se však koncem minulého týdne za sira Petera postavili a prosadili svou. Ovládají koneckonců 38 procent vlastnictví řetězce a mají tudíž rozhodující slovo. Nejde ovšem o žádnou „definitivu“. Sir Peter Davis musí do konce března 2004 předehnat agresísvní konkurenci Tesco a Asda, což bude velmi obtížné.


Hospodářské noviny, 17.10.2003, autor: Miroslav Prchal


031017-17 ()

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.