Ovocné nápoje a minerálky vytlačují colu

2. 10. 2003 08:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Výsadnímu postavení colových limonád na trhu nealkoholických nápojů konkurují stále více nejrůznější „zdravé alternativy“ jako ovocné a zeleninové džusy nebo minerální vody. Roste také obliba tzv. ready-to-drink nápojů, tedy ledového čaje a ledové kávy. Zjistil to výzkum společnosti Datamonitor.
Ve světě se loni vypilo 152 miliard litrů nesycených nealkoholických nápojů, což jsou mimo jiné džusy a balené vody. Jejich prodeje rostou zhruba o devět procent ročně. Společnost Datamonitor odhaduje, že v roce 2007 se těchto nápojů ve světě prodá celkem 210 miliard litrů.
Oproti tomu loňský celosvětový maloobchodní prodej colových nápojů dosáhl více než 70 miliard litrů, což představuje 210 miliard plechovek. Letos by prodej měl dosáhnout 72 miliard litrů. Tyto údaje ovšem nezahrnují restaurační prodej.
„S takhle vysokými čísly nelze samozřejmě mluvit o krizi colových značek, ale odhady naznačují, že se jejich podíl v příštích letech sníží,“ komentoval situaci autor výzkumu Datamonitoru John Band v internetovém zpravodaji BeverageDaily. V letech 1997 až 2002 rostly prodeje colových limonád ve světě o víc než dvě procenta ročně, ale Datamonitor předpokládá, že v příštích letech se dostanou pod dvě procenta. Podíl colových značek na světovém trhu nealkoholických nápojů by se měl do roku 2007 snížit ze současných 26 procent na 23 procent.
Důvodem očekávaného poklesu je nasycenost vyspělých trhů. Zákazníci mění své spotřebitelské zvyklosti a zaměřují se na alternativní produkty. „Cola ještě dlouho neztratí své prvenství, ale ztrácí svou svěžest,“ dodal John Band.
V Evropě stoupá především obliba ovocných a vitamínových džusů. „Nápoje obohacené o vitamíny patří k modernímu životnímu stylu,“ uvedl analytik společnosti Food Marketing Institute Jeremy Sullivan pro internetový zpravodaj just-drink.com. „Platí to na všech vyspělých trzích Evropy.“
Česko nezůstává pozadu a sortiment nejrůznějších nektarů a ovocných džusů se neustále rozšiřuje. „Roste zejména obliba tzv. „still drinks“, tedy nesycených ovocných šťáv,“ potvrdil HN manažer pro značku Toma v ČR a SR (firma General Bottlers) Michal Srpoň. „Velký zájem je o kombinaci méně tradičních příchutí, ať už jsou to nejrůznější multivitamíny nebo tropické mixy.“
Ve světě jsou stále módnější také tzv. ready-to-drink nápoje, tedy ledový čaj a káva. Nejvíc se jich vypije v Japonsku: 60 litrů na osobu ročně. Jejich prodej tady loni dosáhl v přepočtu částky 18,5 miliardy eur. Je to vysoké číslo, protože například celosvětový prodej coly loni činil necelých 50 miliard eur.
Výzkum společnosti Datamonitor si také všímá zvláště rostoucí spotřeby ledové kávy v České republice a na Slovensku, kde se její prodeje zvýšily za období 1997 až 2002 o víc než 50 procent. V Česku se jí loni vypilo 0,51 litru na osobu, na Slovensku 0,57 litru, což je údaj srovnatelný se spotřebou v USA.

Hospodářské noviny, 2.10.2003, autor: Sabina Kunešová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.