„Kultovní“ seriály lákají inzerenty

24. 10. 2003 09:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zatímco ještě v polovině devadesátých let byly komediální seriály pro americké televize spíše vedlejším produktem, kterým se nevěnovala velká pozornost, dnes jsou vyzdvihovány coby vlajkové lodě a hlavní zdroj jejich příjmů.
Mnohé z nich, jako například i v Česku populární Přátelé nebo Sex ve městě, se totiž v posledních letech staly celosvětovým pojmem ovlivňujícím módu i životní styl. Jejich obrovská sledovanost navíc láká inzerenty, kteří jsou nyní i za minimální podíl v reklamním čase ochotni zaplatit stovky tisíc dolarů.
Popularitu těchto komediálních sérií navíc ještě zvyšuje jejich úspěšnost při udělování výročních televizních cen Emmy a dalších významných oceněních – Přátelé několikrát vyhráli všechny ceny své kategorie.
Televizní společnost NBC otevřeně přiznává, že jsou Přátelé jejich nejúspěšnějším projektem. Seriál, který se vysílá již desátou sezónu, se pravidelně řadí mezi deset vůbec nejsledovanějších pořadů ve Spojených státech, průměrně k nim každý týden zasedne 35 miliónů diváků a již několik let obsazují hlavní vysílací čas.
„I když jsme letos zdražili reklamní čas o třicet procent, zájem inzerentů se stále zvyšuje. V současné době přitom stojí půlminutová reklama v jedné epizodě přes jeden milión dolarů,“ říká Jeff Zucker, šéf redakce zábavy NBC.
Přátelé přitom letos chtějí v nejlepším skončit. „Velkolepou dvouhodinovou finální epizodu plánujeme na květen příštího roku,“ řekl Zucker serveru Media Guardian s tím, že už nyní vyprodali veškerý reklamní čas. „Půlminuta inzerenta přijde na téměř dva milióny dolarů,“ dodal Zucker.
Podobným zlatým dolem je seriál kabelové HBO Sex ve městě, který se vysílá od roku 1996. Jeho tvůrci totiž úzce spolupracují s velkými módními a kosmetickými firmami, jejichž výrobky se v jednotlivých epizodách pravidelně objevují.
„Říkáme tomu product placement – výrobek umístíme přímo do děje. Hrdinky Sexu ve městě mají oblíbené značky bot, kabelek, oblečení, pijí jen určitou značku piva či obědvají v konkrétní restauraci. Dané firmy za takovou reklamu platí milióny dolarů,“ vysvětluje Patrick O’Neill z reklamní agentury TBW A/CHiat/Day, která do seriálu nedávno důmyslně umístila reklamu na švédskou vodku Absolut. Vymyslela fiktivní plakátovou absolut kampaň, v níž se objevil jeden ze seriálových hrdinů. „Absolut vodku začaly pít i hlavní hrdinky. Společnost Future Brands, výhradní distributor Absolut vodky v USA, vzápětí zaznamenala dvacetiprocentní nárůst tržeb,“ shrnuje O’Neill v rozhovoru pro list Financial Times.
Stejná situace nastala i ve společnosti 20th Century Fox, která se pět let držela na špici sledovanosti díky seriálu o právničce Ally McBeal. Tento seriál se po celém světě včetně Česka stal skutečným kultem všech svobodných třicátníků. Tito „singles“, jak se jim říká, začali nakupovat v buticích Armani, Prada či Dolce Gabbana, stejně jako jejich seriáloví oblíbenci.
Kultovní seriály mají stovky tisíc příznivců i v Česku. Podle žebříčků sledovanosti se daří především Přátelům, které vysílá první kanál České televize. Průzkumy dokazují, že se na ně každý týden podívá průměrně 570 tisíc lidí, čtvrtina všech, kteří mají během úterního podvečera zapnutou televizi. Sex ve městě sleduje více než 320 tisíc lidí. Česká televize pravidelně dokupuje nové série, Přátelé se vysílají téměř aktuální – podle tiskového oddělení se jedná o nákupu jejich posledních epizod.

Hospodářské noviny, 24.10.2003, autor: Irena Zemanová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.