IDC: Prodej PC letos klesne až o desetinu, notebooky čeká růst

15. 10. 2003 10:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Prodej stolních počítačů v tuzemsku letos poklesne o pět až deset procent, naopak přenosné notebooky čeká růst až o třetinu. U serveru předpokládá analytická firma IDC pětiprocentní propad. Loni se v České republice zvedl celkový prodej počítačů o 12 procent na 395 tisíc kusů, z toho tři čtvrtiny tvořily klasická PC a zhruba pětinu desktopy. Zbytek připadal na servery.
Důvodem letošního očekávaného ochlazení zájmu je zejména to, že se nebude opakovat projekt Internet do škol, který loni znamenal jednorázový nákup asi 25.000 osobních počítačů. Velké firmy a státní správa navíc omezují investice do modernizace počítačového vybavení. „Tento trend nezvrátí ani klesající ceny a rostoucí zájem ze strany domácností,“ řekl analytik IDC Lukáš Raška. Většina největších podniků má naplánovanou obnovu počítačů na druhou polovinu roku 2004 a rok 2005.
Díky poklesu cen i rozvoji mobilních technologií pokračuje zvýšený zájem o notebooky. Část uživatelů dává při nákupu počítače přednost notebookům před klasickými stolními PC.
V polovině roku měla největší podíl na trhu společnost Hewlett Packard, na kterou připadlo zhruba 15 procent všech prodaných desktopů, notebooků a serverů. Následovala společnost Dell s desetiprocentním podílem a Acer s devíti procenty trhu. Na dalších příčkách skončily se sedmi, respektive šesti procenty tuzemské firmy Proca a Autocont.
Ceny osobních počítačů v tuzemsku poklesly v posledních třech letech o desítky procent. Za méně peněz navíc zákazníci nakoupí PC s výrazně lepšími parametry. Za poklesem cen stojí podle expertů zejména obecný propad cen součástí, jako jsou pevné disky, paměti a monitory, dále nástup nových technologií, zefektivnění výrobních procesů a v posledním roce i posilování kurzu koruny k dolaru. Jako další faktor působí konkurenční boj výrobců a smršťovaní marží jak jejich, tak prodejního řetězce.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení