Hoteliéři nechtějí platit za autorská práva z televizí v pokojích
Hoteliéři nechtějí platit autorské odměny za pořady odvysílané na televizorech a hudbu z rádií v hotelových pokojích. Pokoj totiž není veřejným prostorem, ale mnohdy druhým domovem jednotlivců, vysvětlila na tiskové konferenci prezidentka sdružení HO.RE.CA Miroslava Luprichová.
Veřejnost v pokojích hostů pořady sledovat nemůže a podle sdružení je tedy nepřijatelné platit v pokojích poplatky za veřejné provozování uměleckých děl, dodala Luprichová.
Problém se podle ní netýká jen hotelů, ale například i nemocnic, domovů důchodců, sanatorií, škol, školek, dopravních prostředků, městských a dalších úřadů. Hoteliéři nic nenamítají proti placení autorských poplatků za produkci děl v rádiích a televizích ve veřejných prostorách hotelů jako jsou lobby, bary, restaurace či toalety a výtahy. Stěžují si však na to, že výši poplatků stanoví jednostranně autorské organizace. Provozovatelé veřejných zařízení tak nemají jinou možnost, než přijmout monopolním správcem nastavené podmínky.
Prostřednictvím poslanecké iniciativy podnikatelé v cestovním ruchu předložili novelu autorského zákona, který televizory a rádia na hotelových pokojích z platby autorských práv vyloučí. Novela řeší také samotné sazby organizací, které poplatky v jednotlivých oblastech autorského práva vybírají. V případě, že uživatelé na sazby nepřistoupí, nemají právo díla zveřejnit, to v případě hotelů znamená, že musí z pokojů odstranit televizory.
Z přijímačů umístěných v hotelových pokojích se za autorská práva platí v Evropě jen v severských zemích, na Slovensku a v Maďarsku. Nejasná situace a soudní spory se o placení vedou v Estonsku, Španělsku, Portugalsku a Turecku. Neplatí se v Německu, Velké Británii, Švýcarsku, Rakousku a dalších evropských zemích, Kanadě, USA či Austrálii. EU otázku zda je hotelový pokoj veřejným nebo soukromým prostorem ponechala na národních legislativách zemí.
Ročně přitom jen z hotelových pokojů podle odhadu HO.RE.CA provozovatelé odvedou přes pět milionů korun autorským organizacím. Z celkového počtu asi 40 tisíc fungujících ubytovacích zařízení jich autorské poplatky platí asi osm až deset tisíc, odhadla Luprichová.
Podobné zprávy
Měření sledovanosti se musí změnit, shodují se manažeři. Domluví se? Jak?
V marketingu se více soustředíme na značku
