Na splátky se v Česku nakupuje stále více zboží

23. 10. 2003 09:10

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nákupy na splátky nabírají na stále větší oblibě. Největší společnosti v oboru potvrzují, že jejich obchody za letošní tři čtvrtletí v porovnání s loňskem výrazně vzrostly a že se jim daří odrážet sílící konkurenci bank.
Například Home Credit poskytl od začátku roku úvěry v objemu 3,2 miliardy korun, což představuje meziroční zvýšení o šedesát procent. Společnost GE Capital Multiservis financovala svým klientům nákupy za více než 3,5 miliardy korun a ve třetím čtvrtletí dosáhla meziročního nárůstu o 29 procent. Další firma z „velké trojky“, Cetelem, evidovala zvýšení spotřebitelských půjček o více než dvacet procent. „Za celý letošní rok by objem všech poskytnutých půjček měl dosáhnout pět miliard korun,“ uvedla Jana Skalová, mluvčí Cetelem.
Spotřebitelské půjčky v bankách dosáhly ke konci srpna 55,8 miliardy a meziročně se zvýšily zhruba o 28 procent.
Růst obchodů splátkových společností dávají odborníci do souvislosti hlavně s tím, že se lidé v Česku naučili žít na dluh. „Nákupní zvyklosti se velmi přiblížily zemím s vyspělou tržní ekonomikou, kde je život na dluh běžný. Tento trend se už plně adaptoval i v českém prostředí,“ říká Jana Skalová ze společnosti Cetelem.
Podle Ondřeje Sedloně z GE Capital Multiservis má se splátkovým prodejem zkušenost zhruba čtyřicet procent populace a opakovaně se o tuto možnost zajímá. To potvrdil i nedávný průzkum TNS Factum, podle kterého se během příštích dvanácti měsíců chystá využít možnosti splátkového prodeje 11 procent dotázaných.
Další experti poukazují na to, že splátkový prodej je přitažlivý pro lidi s nižšími příjmy, kteří by se k půjčce v bance kvalifikovali obtížně, nebo by ji vůbec nezískali.
Právě proto mají splátkové společnosti velkou část klientely v oblastech s vysokou nezaměstnaností: „Největší růst obchodů zaznamenáváme na severní Moravě,“ potvrzuje Sedloň a dodává: „Z našich statistik však vyplývá, že nezaměstnanost nemá vliv na špatnou platební morálku našich klientů.“
Dosavadní vývoj také potvrzuje, že nejčastěji si lidé na dluh kupují takzvanou bílou a černou techniku, tedy ledničky, pračky a audiovizuální zařízení. Roste však zájem o splátkový prodej počítačů a nábytku. Z toho důvodu dochází ke zvyšování průměrné částky splátkového prodeje a k prodlužování splatnosti půjček splátkových společností. Stále však převládají půjčky na zboží v hodnotě 10 tisíc korun, které lidé splácejí zhruba jeden rok. Například GE Capital Multiservis má více než polovinu zákazníků prodeje na splátky na zboží kolem deseti tisíce korun, které lidé splácejí dvanáct až patnáct měsíců.

Hospodářské noviny, 23.10.2003, autor: Olga Skalková

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.