Řetězec Lidl dohání svého rivala společnost Aldi
Dříve byl Lidl, nyní druhý největší řetězec diskontních prodejen v Německu, považován za špatnou kopii obchodů Aldi, nyní jim odebírá zákazníky a má potenciál stát se největším řetězcem na německém trhu. Vyplývá to ze studie výzkumného ústavu GfK, kterou zveřejnil tento týden. Jen za první pololetí přebral Lidl 78 miliónů eur tržeb svému největšímu konkurentovi Aldi. Také menší řetězce Penny, Plus a Netto přišly společně právě kvůli Lidlu o tržby ve výši 55 miliónů eur, uvedl list Frankfurter Rundschau. Aldi má navíc oproti Lidlu horší výsledky na zahraničních trzích.
Tržby společnosti Lidl vzrostly za prvních devět měsíců letošního roku o 12,6 procenta, tedy dvakrát více než firmě Aldi, která zaznamenala růst 5,6 procenta. Analytici společnosti M+M Eurodata odhadují, že by tržby Lidlu na konci roku mohly dosáhnout až 30 miliard eur. Řetězec Aldi by tak nadále zůstal díky odhadovanému obratu 37 miliard vedoucí společností na trhu, napsal server Spiegel Online.
Odborníci se shodují, že výhodou Lidlu oproti ostatním řetězcům je především šíře nabízeného sortimentu. Obchody této sítě nabízejí na 1200 různých produktů. Kromě potravin pak jejich zákazníci mohou koupit i jiné spotřební zboží jako je elektronika nebo drogistické zboží. Prodejny řetězce Aldi mají ve svých regálech jen 650 druhů výrobků.
Navíc Lidl nesází pouze na bezejmenné produkty, které jsou pro diskontní prodejny typické. Mimo nich nabízí také značkové zboží, k němuž se nyní podle agentury DPA zákazníci začínají vracet.
Lidl nad Aldi vítězí především na mezinárodním trhu. Z jeho celkových tržeb za tento rok by měla téměř polovina pocházet ze zahraničních poboček. Oproti tomu společnost Aldi utrží podle odhadů z celkových 37 miliard eur 25 miliard v Německu, informoval list Financial Times Deutschland.
Oba řetězce mají totiž sice srovnatelný počet obchodů, ale Lidl klade oproti Aldi mnohem větší důraz na expanzi do zahraničí. Téměř pětinu svých poboček má nyní ve Francii. Připravuje podle serveru Netzeitung otevření 11 obchodů ve Švédsku a nově se zaměřuje i na bývalé komunistické státy. V České republice otevřel od poloviny roku už 20 prodejen a o dalších sto lokalitách jedná. Společnost Aldi nyní žádné obchody v Česku nemá a ani neplánuje, že by do České republiky expandovala.
Hospodářské noviny, 23.10.2003, autor: Adam Junek