Studie: Na maloobchodním trhu je dost prostoru
Ve střední a východní Evropě stále existuje velký prostor pro růst trhu se spotřebním zbožím. Podmínkou jsou však dlouhodobé investice. Na českém trhu se mohou firmy rozvíjet zejména, pokud rozšíří aktivity do malých a středních měst, zvýší kvalitu nabídky a služeb a posílí věrnost zákazníků prostřednictvím vlastních značkových produktů.
Tvrdí to společnost PricewaterhouseCoopers (PwC) ve své nové studii.
Expanze maloobchodních řetězců na českém trhu podle PwC výrazně změnila chování spotřebitelů. Ti dnes při nákupu potravin a spotřebního zboží dávají přednost velkým obchodním centrům, což podle PwC snižuje zisky menších prodejců. “Češi jsou v tomto směru do značné míry podobní západoevropským spotřebitelům,” míní Thomas Linder z PwC. Českou republiku přitom považují zahraniční investoři za jednu z nejatraktivnějších ekonomik mezi postsocialistickými zeměmi.
Postupné nasycení trhu však dosavadní expanzi maloobchodních potravinářských řetězců a růst jejich tržeb zpomalilo. Jen omezený prostor existuje také pro další růst na trhu rychloobrátkového spotřebního zboží. Tyto společnosti se proto podle PwC spíše zaměří na zvyšování tržeb na čtvereční metr.
Mezi klíčové předpoklady pro úspěch firem na trzích spotřebního zboží patří podrobný průzkum místních trhů, kvalitní školení místních zaměstnanců a vedoucích pracovníků a řízení dodavatelských vztahů, uvádí analýza PwC.