Polská vláda schválila nový mediální zákon, který odpovídá standardům Evropské unie. Jde o součást snahy Polska uvést svoji legislativu do souladu s EU před vstupem v květnu příštího roku.
Nový zákon, který projedná parlament, ruší po vstupu země do EU jakákoli omezení pro firmy z unie, které by chtěly vstoupit do polských rádií či televizí. Investoři ze zemí mimo EU budou moci v rozhlasových a televizních společnostech držet nejvýše 49 procent. Dosud mohou vlastnit maximálně 33 procent.
Zákon se zaměřuje na reformy potřebné pro to, aby mediální pravidla byla v souladu s těmi v EU. Regulují oblasti jako veřejná pomoc, reklama či kvóty pro programy vyrobené v EU. Netýkají se však nejspornějších otázek, jako jsou křížové vlastnické vztahy v mediálních společnostech, které byly příčinou korupčního skandálu. Ten dodnes doznívá mezi politiky spojenými s vládnoucí sociálně demokratickou stranou.
Parlamentní komise vyšetřuje stížnost předního polského deníku Gazeta Wyborcza, že její vydavatel, společnost Agora, byl vystaven úplatku několika milionů dolarů. úplatek se jí pokusil dát přední filmový producent Lew Rywin v souvislosti obcházením mediálního zákona. Rwin je vyšetřován pro pokus o úplatkářství. Skandál odkryl pochybné spojitosti mezi předními politiky, pravidly pro vysílání a šéfy veřejnoprávní televize.
Vláda chce zakázat vydavatelům novin, aby kupovali televizní stanice. Plánuje zavést další opatření na ochranu veřejnoprávních médií na úkor soukromých majitelů a vydavatelů, napsala agentura Reuters.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).