ČT1 a ČRo Vltava uvedou cyklus o kriminalitě mladých Trhliny

15. 10. 2003 09:10

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jsou si vědomi příčin svého činu i viny. Uznávají, že je postihl spravedlivý trest. Když po letech opouštějí věznice, mají spoustu plánů a předsevzetí. Brzy však zjišťují, že zdaleka nemají vyhráno a skutečný boj s minulostí, ale i budoucností, je teprve čeká. Tak by se daly shrnout výpovědi trestaných mladých lidí v závěrečné části pětidílného cyklu Trhliny scenáristky Bronislavy Janečkové a režiséra Jana Nováka. Autoři cyklus o příčinách kriminality mladých představili novinářům.
Česká televize jej bude vysílat na prvním kanálu od 19. října každou neděli v 14:45. Rozhlasovou verzi cyklu mohou sledovat posluchači Českého rozhlasu Vltava každou středu v 21:45 počínaje 22. říjnem.
Když se režisér Novák poprvé vydával za mladými lidmi odsouzenými za vraždu, očekával setkání s nechutnými existencemi. „Pak jsem ale pochopil, že dostat se tam, kde jsou oni, je jen krůček,“ podotkl. Také scenáristka Janečková byla podle svých slov překvapená, že mnozí z vězňů, jenž často dávají svá osudová „uklouznutí“ do souvislosti s nešťastným dětstvím, nesplňují obecnou představu o brutálním polointeligentním individuu.
Aniž by se pátý díl cyklu nazvaný Pád do propasti snažil polemizovat o zločinu a trestu, zaznamenává výpovědi vězňů o motivu k trestným činům z doby výkonu trestu, i jejich osudy po propuštění. Než se ale s autentickými výpověďmi mladých odsouzenců diváci a posluchači veřejnoprávních médií seznámí, nabídne cyklus Trhliny i jiné příběhy lidí, kteří se dostali do problémů se zákonem.
V prvním díle cyklu Samota je rodu ženského povyprávějí své příběhy dívky z výchovného ústavu. Spolu s autory se zamyslí nad tím, proč začaly krást, brát drogy a utíkat z domova.
Díl Na hračky se nečeká přiblíží příběhy dvou mladíků žijících v azylovém domě. Zdeněk i Roman zažili, co je to zůstat na ulici a získávat peníze krádežemi.
Třetí část Útěk ze samoty bude o situaci těch, kteří byli sami jak v dětství, tak po návratu z odpykaného trestu na svobodu.
V díle Nemám se rád se svěří se svým příběhem Martin, kterého matka v dětství týrala, a který poté začal ubližovat jiným lidem.
„V televizi představíme v rámci cyklu sedmnáct hlavních hrdinů. V rozhlase jich bude o něco víc, a to i proto, že mnohé výpovědi zůstaly jen ve zvuku, protože někteří z našich protagonistů se během natáčení ztratili, byli zavřeni, nebo si vystoupení před kamerou rozmysleli,“ uvedla Janečková. Odvahu vystoupit z anonymity našli tři vrazi, sedm zlodějů a násilníků, tři dívky z výchovného ústavu a dva narkomani. A dvě matky odsouzených zlodějů.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.