Na českém trhu hudebních televizí sílí konkurence
Český trh hudebních televizí láká nové projekty a investiční subjekty. Od září se česká Stanice O díky novému investorovi změnila na Óčko s větším zaměřením na mainstreamového diváka, v říjnu do Česka vstoupila slovenská televize Music Box. Oba programy přitom konkurují zavedeným zahraničním stanicím VH1, MTV nebo Viva. Nová jména na hudebně-televizním nebi do branže přivádí rostoucí objem reklamních investic.
Přesné údaje o reklamních výdajích v tomto segmentu zatím nejsou k dispozici. “Roční objem reklamních výdajů směřujících do všech kabelových televizí bych odhadl na 30 miliónů korun, hudebním televizím tak logicky připadá o něco méně. Příští rok by toto číslo mělo být ještě vyšší,” uvedl marketinkový ředitel agentury ARBO media Štěpán Wolde. Nárůst reklamy v kabelovkách potvrdila i Jana Končelová z marketinkového oddělení společnosti RMB Czech Arcona.
Rostoucí atraktivitu hudebních stanic pro inzerenty Wolde přičítá stoupající sledovanosti, lepšímu marketinku a práci mediálních agentur. “Tato média zadavatelům nabízejí přesné cílení na specifickou cílovou skupinu a vysokou zapamatovatelnost reklamního sdělení,” dodala Končelová.
Na rostoucí zájem inzerentů reagují i provozovatelé hudebních kanálů. Stanice O, která zahájila vysílání v září 2002, prošla po roce díky novému investorovi, společnosti Northern Star, radikální proměnou. Změnila jméno na Óčko a rozšířila stylový záběr hudby na populárnější střední proud. Podle MediaProjektu činila v prvním pololetí 2003 denní sledovanost Stanice O 32 tisíc a týdenní 127 tisíc diváků. Jak velký objem reklamy se Óčku podařilo získat, předseda představenstva Jiří Němeček nesdělil. “Příjmy z reklamy progresívně rostou, nicméně zatím nevyrovnávají výrobní náklady,” uvedl Němeček.
Od počátku října na český televizní trh vstoupila slovenská stanice Music Box. Jedná se o interaktivní televizi, jejíž program určují svými hlasy samotní diváci. Za Music Boxem stojí společnost CreaTV, která stejný kanál provozuje i na Slovensku. “Na Slovensku jsme zaznamenali každý den kolem tří tisíc diváků. Vzhledem k tomu, že aktivní část diváctva odhadujeme na jedno až deset procent, mohla by současná sledovanost činit až 300 tisíc diváků,” sdělil majitel Music Boxu Marcel Děkanovský.
Stranou boje o českého hudebního diváka nezůstávají ani zavedené zahraniční programy jako MTV, Viva nebo VH1. Podle měření A-Connect se MTV podařilo mezi lednem a polovinou srpna získat reklamní investice v objemu 2,5 miliónu korun.
Hospodářské noviny, 13.10.2003, autor: Aleš Borovan