Výrobci nealka sčítají zisky z vedra
Bylo to více než úspěšné léto – tak hodnotí tuzemští producenti nealkoholických nápojů uplynulé tři měsíce. Někteří hovoří dokonce o rekordu v historii firmy. Jak je možné, že Češi pijí více? Odborníci hledají hlavní důvody rostoucí spotřeby nealka kromě horkého léta i v měnícím se životním stylu. “Má na to vliv i širší síť obchodních řetězců a velkou roli také hraje stále větší nabídka různých druhů limonád, ovocných šťáv a nektarů, ovocných nápojů, sportovních a energetických nápojů i ledových čajů a káv,” vypočítává tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml.
Vyšší prodej nealka hlásí i obchodní řetězce. Například dvojka trhu Ahold v minulých měsících prodal o 20 procent více stolních vod a minerálek než loni v létě. “U ostatních nealkoholických nápojů vzrostl meziročně prodej v průměru o patnáct procent,” uvedla mluvčí společnosti Lucia Cavina. Jak potvrzují přední tuzemští výrobci, na odbyt šly především prémiové značky, ale i klasické letní produkty, například ledové čaje. “Vzhledem k tomu, že léto je hlavní sezónou těchto nápojů, věnovali jsme jim i my značnou pozornost,” tvrdí Světlana Staňková ze společnosti General Bottlers. Výrobce značek, jako jsou Pepsi cola nebo Toma, prodal v létě celkově o pět procent více všech svých nápojů než loni ve stejném období. O úspěchu mluví i výrobce coca coly. “Klíčem bylo jarní plánování a samozřejmě podpora prodeje prostřednictvím spotřebitelských akcí,” řekl Milan Luzum z Coca cola Beverages CR. Z rostoucího zájmu konzumentů těží i menší firmy. “Pro nás byly minulé měsíce co do prodeje absolutním rekordem,” reagoval zástupce obchodního ředitele klatovského Klima Petr Brabec. Ještě v roce 2000 prodalo Klimo sto tisíc hektolitrů svých nápojů, nyní činí roční produkce zhruba sedminásobek. Letní prodej si pochvalují i výrobci minerálek. “Podle údajů k letošnímu červnu prodej meziročně vzrostl,” uvedla předsedkyně svazu Jana Ježková. Její slova dokládá například Iva Dryáková, zastupující jedničku na trhu – Karlovarské minerální vody. “Objem letních prodejů letos překonal běžný sezónní nárůst zejména vlivem vysokých teplot,” míní Dryáková. “Prodali jsme o 15 procent víc než loni v létě,” vyjádřil se ředitel Marienbad Waters Zdeněk Špindler. Stejně jako Svaz výrobců nealkoholických nápojů, ani Svaz minerálních vod nemá ještě souhrnná čísla za minulé tři měsíce. Roční spotřeba na jednoho obyvatele podle údajů statistického úřadu stále roste. U minerálek a limonád zhruba o pět a až šest procent, u džusů a šťáv ještě více.
Hospodářské noviny, 23.9.2003, autor: Miroslav Petr
Podobné zprávy

Veletrhy vyhlížejí podzim s nadějí. Online a hybridní formy nejsou cestou z krize
Young Lions: Katogorii Print vyhráli David Böhm a Richard Vlček z Publicis Groupe
