Tvrdý souboj o milion dětí

1. 9. 2003 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

TITULEK70: Tvrdý souboj o milion dětí
„Právě uprostřed sezóny.“ Těmito slovy lze jednoduše charakterizovat současnou situaci na trhu školních potřeb. Nákupní sezona, která bez výjimek nutí rodiče brát útokem papírenské sekce obchodních řetězců či klasická papírnictví, právě vrcholí.
„Školní sezona začíná poslední dva týdny v srpnu a pokračuje prvních 14 dní v září,“ potvrzuje Vlastislav Bříza, generální ředitel skupiny Gama Group, do které spadá i Koh-i-noor. Současně dodává, že během posledních dvou let se období nákupu stále zkracuje. „Je to způsobeno rozšířením prodejních ploch se školními potřebami v supermarketech v období těsně před začátkem školy (přelom srpna a září) a nízkými akčními cenami, na které zákazníci čekají a nakupují na poslední chvíli.“
MEZITITULEK: Čekání na slevy
Právě slevy jsou jedním z důvodů, proč by rodiče neměli nakupovat školní potřeby v předstihu. Na akčních slevách řetězců lze totiž velmi ušetřit. Příkladem může být akce Zpátky do školy obchodní sítě Tesco.
„Jedná se o slevové promotion, v rámci něhož nabízíme nejen klasické školní potřeby, ale rovněž oblečení pro tělocvik nebo psací stoly,“ říká Vesselin Barliev, manažer komunikace společnosti. Akce je rozdělena do dvou vln (v týdnech od 2. srpna a od 14. srpna) a informují o ní letáky. Lapit rodiče v pravou chvíli se snaží i další řetězce a podobné akce probíhající i v Intersparu, Carrefouru či Hypernově.
Druhý důvod, proč s nákupy nespěchat, představují školní seznamy pomůcek, jejichž plnou verzi rodiče obdrží až na počátku školního roku. Předem nakoupené potřeby tak nemusí vždy odpovídat podmínkám školy.
„Školní pomůcky nakupují rodiče dvěma způsoby, buď dle vlastního uvážení, nebo seznamů, které dítě obdrží ve škole. Tyto seznamy má každá škola předepsané jinak, a proto nelze jasně specifikovat základní nebo doporučené školní pomůcky. Podle informací z maloobchodních prodejen jsou tyto seznamy každý rok jiné,“vysvětluje Vlastislav Bříza. Zhruba lze však říci, že cena základního vybavení prvňáčka se pohybuje kolem 4 tisíc korun.
MEZITITULEK: Pod diktátem popularity
Ale i pokud spotřebitelé počkají na sezonu slev, neznamená to, že mají s výdaji pro svého školáčka vyhráno. Nejsou totiž jedinou cílovou skupinou. Tou mnohdy daleko důležitější jsou právě děti. Ačkoliv pro rodiče bude primárně důležitá cena výrobku, jeho kvalita a v mnoha případech i provedení, které zaručí dítěti zdravé držení těla či menší námahu, děti přemýšlejí jinak. Ovlivněné svou náklonností k filmovým či knižním hrdinům, jsou schopni své investory doslova zničit. Výrobky s licencovanou postavičkou mohou být několikanásobně dražší než běžné zboží. Školní batoh bez jakýchkoliv licencovaných motivů může spotřebitel v síti super, či hypermarketů pořídit již od 200 korun. Naproti tomu cena batohu s populární postavičkou se může vyšplhat až ke 12 stovkám.
Tento rok je stále velký zájem o zahraniční motivy. Harryho Pottera pro své aktovky zvolila firma Emipo. V pozadí nezůstávají ani hrdinové Hulk, Spider Man či Action Man, jejichž licence si koupila pro rozsáhlé kolekce školních potřeb (tašky, batohy, papírenské zboží, kreslicí a psací potřeby) firma Co-Star. O věčné „nepřátele“, Toma a Jerryho, se podělily firmy Koh-i-noor Hardtmuth pro své pastelky, Bobo Blok pro bloky, náčrtníky a další společnost Karton P+P, která kocoura a myš využila na kolekci školních desek, podložek atd. Rozsáhlou licenci na postavičky z grotesek Looney Tunes nabízí na školních deskách Argus. Oblíbené hrdiny z dílny Walta Disneye (Mauglí, Sněhurka, Popelka, Šípková Růženka) zdobí série školních potřeb firmy Donau Design a tradičně je doplnila o motivy Barbie.
Děti mají stále v oblibě i domácí kreslené hrdiny. Kromě Toma a Jerryho si tak Koh-i-noor koupil licenci pro své pastelky na Ferdu Mravence a Krtečka. Krtkovi neodolala ani Karton P+P, která jej rovněž zařadila do své nabídky.
„V segmentu školních potřeb zaznamenáváme stále větší zájem o licence novinkové,“ doplňuje výčet Renata Brudňáková ze společnosti Plus Licens.“A to zejména z filmové oblasti, jako např. filmovou licenci Spider Man či Hulk. Nezanedbatelným faktorem při výběru vhodného licenčního motivu je samozřejmě i ohlas a úspěšnost licence v zahraničí.“
V následujícím období se očekává i nadále velký zájem o licenční výrobky Spider Man. „V příštím roce přichází do kin pokračování filmu Shrek, u kterého rovněž předpokládáme velký zájem ze strany výrobců. Dále to budou již tradičně prestižní značky jako NHL či National Geographic,“ vysvětluje Renata Brudňáková.
Výjimku z postavičkového šílenství představuje společnost Centropen, která licencí nevyužívá a na výrobky umisťuje své vlastní motivy.
MEZITITULEK: Velká konkurence upřednostňuje cenu
Trh školních potřeb je u nás přesycen. „Podíly na trhu lze těžko zjistit, spíše je můžeme pocitově odhadnout,“tvrdí ředitel společnosti Donau Design Luděk Boďo. „Hlavními hráči jsou kromě naší firmy zřejmě Katon P+P, Koh-i-noor, Centropen, Herlitz, Linarts a Jolly. Největší firmy budou mít okolo 10% podílu trhu.“
A čím se bojuje o zákazníky, opomineme-li souboj populárních filmových hrdinů? „Je to především cena, novinky, služby a až poté bohužel kvalita,“ vysvětluje Luděk Boďo. Ani s inzercí se u nás nijak tvrdě neválčí. V uplynulém období tohoto roku proinzerovaly firmy vyrábějící a distribuující školní a kancelářské potřeby podle Taylor Nelson Sofres A-Connectu pouze něco málo přes tři miliony korun. Všechny tyto investice byly směřovány do tisku a týkaly se spíše než školních luxusních psacích potřeb.
Boj cenou jako hlavním marketingovým nástrojem očekává i společnost Koh-i-noor, a proto se zaměřuje na síť svých specializovaných prodejen. „Tento rok se zaměříme na zkvalitnění a zviditelnění sítě Koh-i-noor Partner (57 prodejen) a budeme se cenovému tlaku snažit čelit šíří nabídky a kvalitou prodejního servisu,“ říká Vlastislav Bříza.
Přesycenému trhu nesvědčí ani dovoz levnějších čínských neznačkových výrobků. „Podíl zboží skutečně vyrobeného v EU klesá. Silné evropské značky jsou na trhu málo, protože mají vysokou cenu a nebudují systematicky svoje jména v ČR. Pro běžné spotřebitele jsou neznámé,“ doplňuje informace o stavu trhu Vladimír Vaněk, vedoucí marketingu společnosti Centropen.
MEZITITULEK: Inovace více
než reklama
Jako jednu z motivací ke koupi jsme zmínili novinky. Lze je rozdělit podle nového designu nebo na novinky technického či inovativního charakteru. „Zejména bych uvedl přechod u většiny psacích prostředků na ergonomické řešení úchopů a tím i zkvalitnění práce s nimi. Například u pastelek a grafitových tužek se v poslední době velice dobře prodávají trojhranná provedení, která především malým dětem pomáhají ke správnému držení,“ říká Vlastislav Bříza. K této inovaci sáhla i společnost Centropen a uvedla na trh zmizíkové keramické pero Tornádo s parfémovaným inkoustem. Novinkou uvedenou firmou Donau Design jsou desky na číslice a písmenka pro 1. třídy ZŠ. „Žáci nemusí nosit do školy dvoje desky, ale mají vystříhaná písmena a číslice v jedněch deskách. Ušetří se na hmotnosti i na ceně,“ tvrdí Luděk Boďo.

MEZITITULEK: Anketa
Jaká jsou specifika českého trhu?
Vlastislav Bříza,
generální ředitel
Gama Group
Pro český trh je specifické využití snížené sazby DPH (5% DPH) u výrobků vyrobených z recyklovaného materiálu (sešity, školní desky, pořadače…). Tato výjimka například na Slovensku neplatí, a proto se u nás výrazně liší podíly prodejů recyklovaných vůči standardním školním sešitům.
Luděk Boďo,
ředitel Donau Design
Specifika českého trhu jsou právě desky na písmena a číslice, převaha linkovaných bloků nad čtverečkovanými, psaní modrou propiskou nebo modrým inkoustem na rozdíl od zahraničí, kde má stejnou váhu psaní černou náplní. Naproti tomu v německy mluvících zemích školáci používají plastové rychlovazače, kroužkové a pákové pořadače.
Vladimír Vaněk,
vedoucí marketingu
společnosti Centropen
Chaos na trhu, nedodržování platné legislativy u dovozců levného zboží, zejména v informacích pro spotřebitele, velmi rozdílná kvalita jednotlivých výrobků.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.