TNS: Podle Čechů není zboží se značkou nutně lepší než neznačkové

19. 9. 2003 09:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Čeští spotřebitelé sice uznávají, že značka na zboží je určitou zárukou kvality, při nákupech ale pro ně není tím hlavním měřítkem. Zboží se značkou totiž podle šesti lidí z deseti nemusí být nutně lepší než neznačkové. Důležitější je pro většinu kupujících funkčnost výrobku. Vyplývá to z průzkumu agentury TNS Factum mezi tisícovkou českých občanů.
Pomocí značky na zboží se spotřebitelé orientují zejména při nákupu spotřební elektroniky, kdy značce dává přednost 54 procent lidí. Svou oblíbenou značku hledají i při výběru piva, vína a jiných alkoholických nápojů, ale i u parfumerie a kosmetiky. U potravin naopak preferují častěji zboží neznačkové.
TNS Factum provedla podobný průzkum již potřetí, předchozí se uskutečnil před dvěma lety. Při srovnání výsledků agentura konstatovala, že mezi lidmi klesá přesvědčení o tom, že značka garantuje kvalitu. Rovněž se na 51 procent zmenšil podíl lidí, kteří by chtěli značkové zboží kupovat, ale je pro ně cenově nedostupné. Přibylo naopak těch, kteří zboží se značkou programově odmítají kupovat (59 procent).
Polovina dotázaných zůstává věrna svým značkám. Svou důvěru dávají především s ohledem na kvalitu a trvanlivost než na tlak okolí či vzbuzení závisti druhých. Podle TNS však důležitost racionálních důvodů klesá a otázka image stagnuje.
Pokud lidé přistoupí ke změně značky, pak je důvodem většinou nespokojenost se současnou značkou. V průzkumu to uvedlo 70 procent dotázaných. Polovina respondentů se ke změně přikloní na základě doporučení přátel. Důležitost obou těchto důvodů se ovšem za posledních šest let snížila. Na druhou stranu se ale mezi zdůvodněními častěji objevuje například zvědavost či touha po změně.
TNS Factum patří do skupiny TNS, která je jednou z největších skupin zabývajících se výzkumem trhu na světě. TNS Factum poskytuje své služby od roku 1991.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.