Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Společnosti se zbavují svých velkoobchodů

Redakce MAM15. 9. 2003

Rostoucí konkurenční tlak vede velké elektrotechnické firmy k tomu, že prodávají své velkoobchody. Důvodem je snaha soustředit se na své hlavní podnikání a částečně i cenový tlak hypermarketů.
“Cenová hladina elektrozboží klesla díky konkurenci. Dnes si už v hobbymarketech, jako je třeba Hornbach, může každý koupit, co potřebuje, za výhodné ceny,” odůvodnil prodej velkoobchodu ředitel EZ Praha Gerhard Kornfeld. Tato největší česká elektromontážní firmy s obratem přes dvě miliardy korun loni zvýšila čistý zisk na 102 miliónů korun.
Svůj velkoobchod v Česku odprodal i německý elektrotechnický koncern Siemens. “Jednalo se o společnost i-center,” potvrdil mluvčí skupiny Siemens Petr Sedláček. Cenu kontraktu však sdělit nechtěl.
Loni se svého velkoobchodu zbavila také Pražská energetika. “Zjistili jsme, že to bude pro naše hospodaření výhodnější,” odůvodnil mluvčí této energetické distribuční firmy Petr Holubec. Připustil, že je k tomuto kroku přiměly i konkurenční tlaky a potřeba uvolnit prostředky vázané ve skladových zásobách. “Nedá se ale říci, že bychom prodělávali nebo vydělávali,” řekl Holubec s tím, že ekonomické vztahy mezi touto velkoobchodní divizí a zbytkem společnosti byly komplikované.
Velkoobchodní společnosti prodávající elektrotechnický materiál však nástup řetězců příliš netrápí. “Na rozdíl od západoevropských velkoobchodů se totiž zaměřují hlavně na živnostníky a řemeslnické firmy, zatímco řetězce se soustřeďují na masu kutilů. Proto si zatím příliš nekonkurují,” míní mluvčí výrobce elektroinstalací Moeller Elektrotechnika Luboš Brčák.
Postupný odliv běžných spotřebitelů od drobných elektroprodejen k obřím marketům prodávajícím vše pro domácnost znamenal ztráty pro velkoobchodní firmy zásobující právě tyto drobné maloobchodníky. Tyto ztráty jim však vynahradila rostoucí poptávka ve stavebnictví.
“Odbyt stále je. Dělají se rekonstrukce, stavějí se obchodní centra, dodáváme například i pro stavbu stadiónu Sazky,” řekl ředitel velkoobchodní firmy Elektrospoj Jaroslav Haluza. Podle něj obrat jejich firmy rostl asi o deset procent ročně. Pokles obratu letos poprvé zaznamenala pražská společnost Elkas. “Zaváděli jsme nový software a trochu jsme přitom zanedbali v marketinku,” vysvětluje jednatel Elkasu Karel Kukla. “Ve středních Čechách problémy nejsou,” souhlasil ředitel Elektro-centrum DKV Michal Tůma: “Ale například na Mostecku, kde není práce, několik takových firem zkrachovalo,” dodal.
O stejného zákazníka, tedy domácí kutily, se však musí se řetězci dělit drobní maloobchodníci. “Obrat za posledních pět let mi klesl asi o polovinu,” zlobí se Zbyněk Hrabě, majitel elektroprodejny na pražském Žižkově. “Jestli to půjde takhle dál, budu muset propustit prodavačku a prodávat sám,” dodal.
Podle Hraběte ceny elektromateriálu v posledních letech klesly a snížily se i marže. “Dnes mám marži u zboží střední cenové kategorie kolem 25 procent, dříve to bylo mnohem více,” poznamenal Hrabě.
Velkoobchody tvrdí, že jejich ceny jsou nižší než u řetězců. Proto také živnostníci dávají přednost nákupu u velkoobchodu.
Mluvčí řetězce OBI Zuzana Drhličková ani mluvčí Hornbachu Ema Matějů či Jana Čižmárová z Baumaxu se k dotazům HN nevyjádřily.
“Pokud řemeslnické firmy kupují v řetězcích, tak jen o víkendu, kdy mají velkoobchody zavřeno a oni potřebují materiál pro akutní zakázku,” řekl ekonom velkoobchodu Emas Václav Čermák. “Navíc je pro ně nevýhodné i to, že musí platit hned v hotovosti, zatímco ve velkoobchodě to dostanou i na fakturu,” podotkl Haluza z Elektrospoje. Velkoobchody udávají rabat většinou kolem 15 procent.

Hospodářské noviny, 15.9.2003, autor: Jan Činčura

×

Německo se odvolalo proti zákazu reklamy na tabák

Starší článek

Maskované komando přepadlo televizi Al-Arabíja v Ramalláhu

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Tomáš Nosil

Etickou komisi Českého rozhlasu doplnili čtyři noví členové

Ve čtvrtek 8. dubna 2021 se na pozvání generálního ředitele Českého rozhlasu Reného Zavorala sešla Etická komise Českého rozhlasu doplněná o nové členy:…
9. 4. 20219. 4. 2021
Lidé

Dita Stejskalová vede též marketing pro VMLY&R

Nová role šéfky Ogilvy PR & Influence souvisí s propojováním zázemí VMLY&R a Ogilvy. Agentury dál vystupují samostatně.
9. 4. 20219. 4. 2021
Marketing

HC Sparta a Mastecard zaplnily tribunu „diváky“

Mastercard spolu s hokejovým klubem instaloval do speciálního sektoru v O2 aréně do konce sezóny makety fanoušků. Podobizny jim podepíše celý tým.
9. 4. 20219. 4. 2021
Zprávy

Vraťme děti do života! Prahu pokryly plakáty podporující otevření škol pro všechny

Signatáři petice Vraťme děti do školy a zemi do normálu, společně s firmou provozující venkovní reklamu JCDecaux, nyní zorganizovali dvoutýdenní kampaň…
9. 4. 20219. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Externí komunikaci operátora T-Mobile vede Zuzana Svobodová
Michal Malysa povede komunikaci společnosti Eurowag

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více