Splátkoví prodejci musí měnit strategii

4. 9. 2003 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Splátkové společnosti, které na nákupy lidem v Česku půjčily téměř dvacet miliard korun, čelí ostřejší konkurenci bank a jsou tak nuceny měnit svoji strategii. Na dluh lze jejich prostřednictvím nakupovat už nejen vybavení pro domácnost, ale i opravy v bytě či kosmetické operace. Splátkové firmy tak reagují na větší zájem lidí o spotřebitelské úvěry bank, které jsou v peněžních domech v poslední době výrazně levnější a lze je získat bez zbytečných formalit. Objem spotřebitelských půjček u bank díky tomu vzrostl meziročně téměř o čtvrtinu a počátkem srpna dosáhl téměř 56 miliard korun.
„Banky jsou na trhu agresívnější a vůči svým klientům podstatně vstřícnější,“ uvedl Pavel Plachký, generální ředitel Home Credit. „Určitou konkurencí samozřejmě banky jsou,“ říká i generální ředitel GE Capital Multiservis Jiří Pathy.
Ve srovnání se světem je přitom pozice tuzemských splátkových společností stále slabá, i když objemy obchodů zvyšují o desítky procent ročně. Díky větší pružnosti v půjčování peněz a přítomnosti u všech významnějších prodejců odebraly totiž v cizině nebankovní firmy bankám rozhodující podíl na spotřebitelských úvěrech – například v zemích EU mají nebankovní subjekty na celkových půjčkách drobným klientům 60 až 70 procent, ve Spojených státech až 90 procent.
Většímu rozjezdu splátkových firem v Česku nyní nahrává ochota lidí se zadlužit a stále se zvětšující skupina lidí, kteří vedou život na „dluh“. Tyto společnosti se proto chystají podpořit své obchody větším počtem prodejních míst a širší nabídkou služeb, které bude možné koupit na úvěr. Například společnost Cetelem začne od poloviny září vydávat úvěrovou kartu, která jejím majitelům umožní hradit nákupy ve více než 20 tisících prodejnách a vybírat v celé síti bankomatů, což doposud nešlo. „Umožňujeme například splátkový prodej estetických operací či úpravy chrupu ve vybraných klinikách a ordinacích, lze si tak koupit pobyt v lázních,“ říká Plachký. Home Credit se také snaží „ukousnout“ z koláče úvěrových obchodů, které patří bankám. „Nabízíme hotovostní půjčku na přepážkách České pošty,“ uvedl Plachký.
Bez odezvy splátkových společností však nezůstávají ani levnější úvěry bank. Splátkové firmy stlačují své dražší úroky, například odkladem splátek. Pokud klient v GE Capital Multiservis uhradí půjčku do tří měsíců, pak neplatí navýšení ani poplatky.
Prodeji na dluh v Česku sice stále vévodí takzvaná bílá technika a elektronika, na splátky si lze však pořídit také počítač, mobil nebo nábytek. V poslední době se tak dá zaplatit například renovace bytu nebo náklady na vzdělání.
„Reagujeme tak na poptávku, očekáváme, že podíl nákupu služeb na splátky se bude zvyšovat,“ dodala Jana Skalová z Cetelem.
Společnost Český Triangl se v poslední době orientuje na snadnější způsob objednávání zboží. „Umožňujeme to i prostřednictvím SMS zpráv a po internetu,“ přibližuje strategii David Sroka ze společnosti CCS, jejíž součástí Český Triangl je.
Firmy z této branže nečekají, že po vstupu Česka do EU se v zemi objeví nový zahraniční konkurent. „Kdo chtěl, měl už možnost přijít, konkurence je už silná,“ uvedl Pathy. Někteří experti však míní, že převzetí jedné ze splátkových společností by mohlo být zajímavou investicí pro tuzemské banky. „Mnohé z nich na to mají potřebný kapitál a splátkové obchody by je mohly zajímat,“ uvedl Jan Schiesser z Atlantik FT.


Hospodářské noviny, 4.9.2003, autor: Olga Skalková


Jak financují nákupy splátkové společnosti a banky



 

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.