Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Rozhovor M&M s vrchním ředitelem ČT F. Lambertem: Česká televize není nafukovací

Redakce MAM29. 9. 2003

TITULEK50: Česká televize není nafukovací
Ve zcela nové funkci vrchního ředitele České televize je téměř dva měsíce František Lambert. Jaké jsou jeho názory na financování veřejnoprávní stanice?

Tomáš Trampota
Členové rady ČT často kritizují vztah televize se společností ARBOmedia. Přehodnotíte tento vztah a kdy?
Pokud vím, tak smlouva je platná do konce roku 2005, takže vzájemně můžeme působit jenom prostředky, které odpovídají této smlouvě. S nejvyššími zástupci společnosti ARBOmedia jsme jednali o výhledech na následující období. Na to, abychom vymysleli systém zefektivnění příjmů z reklamy, máme následující rok. Je to ale otázka všech výnosových položek České televize. Nemůžeme se zabývat jen sledováním a snižováním nákladů.
V současné době proto zvažujeme vytvoření místa obchodního ředitele, aby se někdo touto oblastí zabýval skutečně profesionálně a dlouhodobě a zároveň napříč vazbami celou ČT. V současnosti je obchodní činnost rozdělena do několika částí a není profesionálně řízena jedním odborníkem.
Kdy by mělo místo vzniknout?
Jsem přesvědčen, že od 1. ledna příštího roku.
Máte již nějaké kandidáty na tuto pozici?
Je to otázka následujících dnů a týdnů.
Vytváří se zdání, že 3 % reklamy znamenají zvýšení reklamních příjmů třikrát. Přitom finanční přínos by byl mnohem menší…
Samozřejmě to takto nevychází. Pokud zvedneme třikrát podíl reklamy, tak výše příjmů se zvýší méně. Jinými slovy, pokud by byl současný příjem z reklamy 1 miliarda, tak při navýšení reklamy na 3 % by příjem představoval cca o 250 milionů více.
A osobně jste pro navýšení podílu reklamy ve vysílacím čase ČT na 3 %?
Tak to je skutečně věcí jednání. Nemůžeme říct buď to, nebo ono bez uvedení ostatních souvislostí. Jde o to, jak budou příjmy České televize zkombinovány. Jsem proto aby bylo financování zabezpečeno tak, aby byl zaručen další rozvoj ČT. Abychom mohli zároveň ČT plánovaně rozvíjet, musíme vědět, jak bude nadále financována. Dnes se mluví o digitalizaci a dalších věcech, ale oblast výnosová je stále v jednání. Byl bych rád, aby se poplatky a reklama zvýšily. Měl by se nastavit dlouhodobější systém. Jen tak se dá zodpovědně nastavit rozvoj České televize.
O příjmových zdrojích ČT se opakovaně diskutuje. Jaký je podle vás ideální způsob financování ČT?
Tak těch ideálních způsobů je několik. Vždy jde o kombinaci tří věcí, koncesionářských poplatků, reklamy a ostatní obchodní činnosti televize. Je tu samozřejmě otázka vztahu reklamy a koncesionářského poplatku. Záleží na tom, v jakém budou poměru, ale jejich tendence by měla reagovat na reálný ekonomický život. Není možné neustále zdražovat všechny služby a všechny činnosti a tvářit se, že ČT to nepostihuje, že je televize nafukovací a že při současných cenách může produkovat nové a nové programy a naplňovat další zákony, které postupně vznikají.
Například nově schválené zvýšení DPH se projeví v ČT další ztrátou ve výši cca 150 milionů korun! To znamená, že když chceme na příští rok postavit vyrovnaný rozpočet, musíme v jednotlivých položkách snížit náklady nejen o ztrátu letošního roku, ale ještě o dopad z DPH! Je důležité se dohodnout, co dál. Není možné, aby se několik let za stejnou sumu dělaly zázraky. Z jedné koruny čtyři neuděláte.
Počítáte s prováděním organizačních změn v regionálních studiích v Brně a Ostravě?
Tohle není moje parketa, ale regionální studia tady mají velkou zelenou a prostor pro ně asi bude čím dál větší.
Spolupráce dvou ředitelů v čele ČT je novinkou. Jak si práci dělíte?
Funkce GŘ ČT je velmi specifická a nesmírně časově náročná. Mohu říci, že tandem, jak říkáte, je pro ČT v současných podmínkách ideální systém. Jsou dva pohledy. Jeden z hlediska řízení, zde Jiří Janeček více sleduje činnost vně televize a já uvnitř. Druhý z hlediska odbornosti, kdy GŘ sleduje program a zpravodajství a já ekonomiku, vnitřní pravidla, systém řízení.
Takže odpověď na vaši otázku – s panem Janečkem se mi pracuje velmi dobře, vzájemně se doplňujeme a radíme. Jsme taková řídící dvojčata.
Do České televize jste přišel ze strojírenství. Televizní prostředí je dost odlišné, jak si zvykáte?
Je nutné říci, že řízení velkých firem má naprosto shodný základ ve všech oborech, tj. především kvalitní systém týmového a finančního řízení z jednoho místa. Na svoji roli a funkci se dívám pozitivně a profesionálně. Myslím, že v ČT vzniká dobrý a silný tým. Přišel jsem, abych pomohl.
Vím, jak se ekonomicky řídí takhle velká společnost, pomohu zavést systém a obráceně se budu učit od svých kolegů, jak se dělá televizní profese. Z mého hlediska je to velmi zajímavá záležitost a samozřejmě velká výzva. Z hlediska budoucnosti je důležité, aby televize měla pevné vedení a dobrý tým, který povede televizi jedním směrem. Až delší doba ukáže výsledky a myslím, že když bude prostor, tak televize svoji úlohu se současným vedením určitě zvládne.
Česká televize má silné odbory, nebudou brzdit prosazování změn?
S představiteli odborové organizace jsem měl možnost mluvit třikrát, jednal jsem i s představiteli jedné profesní skupiny. Myslím, že nemáme zásadní problémy a do budoucna je ani mít nebudeme. Záleží na míře realistického přístupu a na vzájemných dohodách. Vždy jsem jednal s každým přímo a tak tomu bylo i tady na prvních schůzkách. Samozřejmě odbory mají v ČT svou roli.
Na druhou stranu je třeba dodržovat pravidlo, že  úlohou vedení je Českou televizi řídit a úlohou odborové organizace je sledovat, aby se dodržovaly vzájemné dohody a “nepáchaly” se nějaké špatné věci. V každém případě budu dbát na to, aby veškerá jednání a výstupy včetně kolektivní smlouvy byly naprosto jasné, jednoznačné a neměnitelné.
A co řadoví zaměstnanci?
Nemyslím, že bych měl mít problém se zaměstnanci. Jak jsem měl možnost s nimi jednat, většina má zájem, aby se zlepšila image České televize a její komunikace směrem dovnitř a mimo ni. Samozřejmě existuje určité procento zaměstnanců, kterému se nelíbí nikdy nic. Ale to je všude. Rozhodně je tu velká řada lidí, kteří budou pro televizi dýchat, a to je třeba.
Na příští rok chcete postavit vyrovnaný rozpočet. Jak dopadne ten letošní?
Bohužel s výsledky v letošním roce již nejsme schopni nic moc udělat. Většina položek plánu nákladů buď již byla čerpána, nebo jsou tak rozjety, že se nedají zastavit. Takže ztrátu v předpokládané výši cca 250 milionů korun zásadním způsobem neovlivníme.

profil
Profesní životopis
od 2003 místopředseda Svazu výrobců a dodavatelů strojírenské techniky Praha
od 2000 předseda DR Okresní nemocnice v Táboře
člen představenstva ZPS-Slévárna
2001-2003 člen představenstva T-ZPS
2001-2003 generální ředitel Tajmac-ZPS
2001 poradce GŘ NH Ostrava
od 2001 poradenství
1999-2001 předseda představenstva Kovosvit, Sezimovo Ústí
1996-1999 místopředseda představenstva Kovosvit
1996-2000 generální ředitel Kovosvit
1992-1996 finanční ředitel Kovosvit

Uhlídat rozpočet. “Nově schválené zvýšení DPH se projeví v ČT další ztrátou ve výši asi 150 milionů korun,” říká František Lambert, jehož cílem pro příští rok je vyrovnaný hospodářský výsledek.

×

Novinka Davida Bowieho Reality vede žebříček prodejnosti alb

Starší článek

CPJ letos ocenila novináře z Afghánistánu, Kuby, Maroka a Ruska

Novější článek

Podobné zprávy

Sport
Foto: iStock

ČT získala práva na vysílání Evropské ligy UEFA pro další tři sezóny

České televizi se podařilo získat práva na Evropskou ligu UEFA i nově ustavenou Evropskou konferenční ligu UEFA, a to až do roku 2024. Vlastní také práva…
15. 4. 202115. 4. 2021
Marketing

Bonami odstartovalo svoji zatím největší televizní kampaň

Bonami, prodejce nábytku a potřeb pro domácnost a zahradu, tento týden odstartoval rozsáhlou televizní kampaň na podporu brand awareness v České republice,…
15. 4. 202115. 4. 2021
Akce

Výsledky soutěže Shoproku: zvítězil lidl-shop.cz, uspěl 4camping.cz nebo Scuk

Nejpopulárnějším českým e-shopem podle hlasování zákazníků se stal Lidl-shop.cz. Tím nejkvalitnějším na základě recenzí a hodnocení, absolutním vítězem…
15. 4. 202115. 4. 2021
Média

Komunikační agentura Knowlimits uspěla v žebříčku RECMA

Pařížský institut zařadil v reportu Quali-pack Knowlimits na první místo mezi českými mediálními agenturami s hodnocením „high profile“. Díky uzavřeným…
15. 4. 202115. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více