Projektu Pivní turistické stezky, který byl spuštěn před několika lety, se daří zviditelnit malé pivovary a nalákat konzumenty na jejich produkty. Zatím se do něj zapojilo deset výrobců. „Pomáhá nám to zabezpečit prodej našeho piva v regionu,“ tvrdí například jednatel západočeského Pivovaru Chodovar Jiří Plevka. Pivovarskou restauraci díky tomuto projektu měsíčně podle něj navštíví na patnáct tisíc lidí, dalších pět až deset tisíc absolvuje exkurzi po pivovaru.
Malé pivovary čelí v poslední době značnému tlaku velkých a silných konkurentů a jejich výstav za první pololetí poklesl o šest procent. Jejich podíl na trhu tak mírně přesahuje deset procent. Za prvních šest měsíců se v Česku vyprodukovalo téměř devět miliónů hektolitrů piva. „Regionální trh je v současnosti sužován nájezdy nadnárodních skupin s jejich mohutnými reklamními kampaněmi. Pivní stezky jsou šancí, jak tomuto náporu alespoň částečně čelit,“ prohlásil Josef Hlavatý, ředitel Pivovaru Náchod. Podle majitele Pivovaru Černá Hora Jiřího Fuska nebudou pivní stezky pro výrobce záchranným pásem, ale představují jeden z projektů podporujících povědomí o značce piva a jméně jeho výrobce. „Zároveň mohou pro zákazníka objevit nový druh piva, který si začne třeba kupovat,“ dodal Fusek, který je i prezidentem Českého svazu malých nezávislých pivovarů. Právě Černohorský pivovar přestavěl starou sladovnu na nové centrum služeb, kde je nejen restaurace, ale také fitness centrum či herna na bowling. Tento projekt podpořila i Evropská unie, která poskytla finanční dotaci z fondu SAPARD. Pivní stezky, které propojují zájem o pivo s turistikou, mají dlouhou tradici zejména v sousedním Německu, kde dokonce existují i pivní cyklostezky. Na trase jedné z nich v blízkosti českých hranic se nalézá na čtyřicet pivovarů a restaurací.
Hospodářské noviny, 18.9.2003, autor: Tomáš Mrázek