Nové kousky starého zajíce

19. 9. 2003 10:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Obrysy Erijského jezera se rozplývají v modři nebes. Celá scenérie působí poněkud rozmazaně. Zlaté logo Playboy na vchodu do firemního ústředí na North Lake Shore Drive odráží slunce jak o závod. Dívka, která zdolává na vysokých podpatcích schody, si poněkud nervózně popotahuje krátkou minisukni. Oporou je jí přítel, do něhož je pevně zavěšená.
V království Playboy Enterprises, jehož trezory se nacházejí v 15. patře, je tma a chladno. Sydney Orrová, strážkyně pokladu, halí křivky do silného pulovru. Aby fotografie z 50leté historie magazínu nevyrudly, jsou uchovávány v klimatizovaných skříních. Klíč má jen Orrová.
Dobře hlídaný materiál by mohl vyprávět letitou historii časopisu: vedle snímků, na nichž Helmut Newton zvěčnil v 70. letech herečku Charlotte Ramplingovou, spočívají jak legendární záznamy jazzmana Dizzieho Gillespieho, tak obrázky k rozhovoru s O. J. Simpsonem, určené do příštího vydání. Zakladateli firmy Hughu Hefnerovi, který se nechával zvěčňovat každý den od dvorních mistrů, je věnována samostatná přihrádka.
O jedno patro níže stojí dívka, která – stále zavěšená do přítele – se rozpačitě klátí u vchodu a ptá se, zda by se mohla představit – „přece kvůli focení, vždyť víte“. Jenže dáma u vchodu si ji nechce pustit k tělu: „Bohužel ne,“ říká a vrhá na nevítané hosty přísný pohled zpoza obrouček brýlí.
Vítejte ve světě Playboye: po dusné erotice ani stopy. Centrála mediálního koncernu se podobá ledovému paláci. Světlé zdi, velká okna, naprostý klid. Pouze výtvory na zdech naznačují, oč tady jde. Ohromná jahodová ústa Toma Wesselmana hrozí návštěvníka spolknout. Nechybí ani Andy Warhol, stejně jako Plexis Playmate z dílny Larryho Riverse – jde o další z pokusů, jak propůjčit „hanbatému“ magazínu více vznešenosti.
Věčný „starý mládenec“ Hugh Hefner se totiž přímo s misionářskou vervou pustil do toho, aby Playboye společensky legitimoval. Jeho sídlo v kalifornském Beverly Hills je salonem a úřadem zároveň. Nemovitost s bazény, umělými jeskyněmi a labyrintem ložnic je až dodnes oblíbeným místem pro pořádání večírků bohatých a krásných. Od Franka Sinatry přes George Clooneyho po Leonarda Di Capria: všichni tu byli a přicházejí znovu.
Hefnerova výdrž je součástí image: vždyť se vlastně musel vystěhovat, aby vyburcoval prudérní Američany a pomohl jim najít v životě více radosti. Jeho životní styl se sice jeví jako poněkud překonaný, ale přesto je stále „in“: dokládá to prodej doplňků značky Playboy s proslulým zaječím logem a opět stoupající počet oslav na pozemku čilého sedmasedmdesátníka.
V roce 1988 – poté, co se firma potácela dlouhou dobu na pokraji bankrotu – opustil Hefner vedení. Slovo ve firemních ústředích v Chicagu a v redakci časopisu v New Yorku mají teď ženy. Zcela na špici je dcera Christie, která zastává vedoucí pozici už dvě desetiletí. Čerstvě posílila vrcholné ženské řady Diane Silberstein. Akcie si vedou dobře, v srpnu se vyšplhaly na 25měsíční maximum 14,72 dolarů.
Mladší konkurence ovšem nespí a dělá Playboyi starosti. Časopisy jako Maxim nebo FHM dosud nedosáhly nákladů starého „zajíce“ – 3,2 mil. kusů prodává Playboy každý měsíc jen v USA -, ale Maxim je s 2,5 mil. exemplářů poměrně blízko.
V prvním čtvrtletí 2003 se mediální koncern kolem Playboye, sestávající kromě časopisů také z erotických televizních programů či nabídek elektronickou cestou, dostal poprvé od roku 1999 do černých čísel. Pětapadesát procent ročního obratu pochází z televizních a internetových aktivit, 40 procent z vydavatelské činnosti, zbytek jsou příjmy z licencí, prodeje dámského spodního prádla a doplňků. Hlavní výdělečnou činností je televize. Včetně kanálu tvrdého porna ve spolupráci s Vivid Entertainment.
Ti, kdo snad čekali, že Christie Hefner bude nejspíš pouze „něco chlípného s pudlem na předloktí,“ ji hrubě podcenili. „Dokáže být neuvěřitelně umíněná,“ přiznává jeden z kolegů. „Ano, jsem tvrdá,“ říká Christie Hefner. „Ale nejsem ďábel v krásných šatech,“ dodává.
Vydavatelská scéna se teď pošklebuje, jak dlouho to Diane Silberstein s Christie vydrží. Diane je od června novou vydavatelkou Playboye a patří mezi prominenty na východním pobřeží. Dříve pracovala jako vydavatelka časopisů Elle a The New Yorker. Jejími žhavými kandidátkami na snímky v Playboyi jsou držitelka Oscara Halle Berry a latinoamerická hvězda Jennifer Lopez. Dokáže si také představit, že by se na titulu objevovalo více žen z byznysu.
Nejdůležitějším cílem Silbersteinové je však oživit inzerci. Nevadí jí leštit kliky: začátkem srpna šla přesvědčovat velikány automobilové branže v Detroitu, že se inzerce v Playboyi vyplatí. Totéž nabídla i světu módy.
Což působí až komicky v časopise, který žije z toho, že předváděné osoby nemají na sobě pokud možno vůbec nic.

Ekonom, 18.9.2003, autor: Katja Gutowski, WirtschaftsWoche

Redakce MAM

Další zajímavé čtení