Nenápadný půvab B2B portálů láká
Podle průzkumu KPMG využívalo v roce 2001 jen 28 % průmyslových podniků možnosti on-line objednávek – do roku 2004 to má být 69 %. Studie výzkumného institutu eMarketer zase uvádí, že celosvětové příjmy z business-to-business realizovaného přes internet přesáhnou koncem roku 2003 hranici 1,4 bilionu dolarů a budou dále růst na 2,7 bilionu v roce 2004. Více než polovina celkových příjmů z B2B zatím plyne z USA.
Špička je úzká
Při hledání dodavatele příslušného produktu a služby je tu oproti klasickým vyhledávačům jako Seznam.cz, Centrum.cz, Atlas.cz či šířeji zaměřeným Yahoo, Google, Altavista apod. výhoda lepšího hledání podle produktu. Díky propracovanějšímu třídění a klasifikaci není uživatel zahrnut množstvím nepotřebných informací, ale dostává se rychle k žádanému.
Největší domácí správci těchto dat (viz tabulka) v globálním prostředí ztrácejí na subjekty s lepšími kontakty na zahraničí a vyšším počtem používaných jazykových mutací. “U nás mohou uživatelé pracovat v jedenácti jazycích. Ze zkušeností přitom víme, že pokud je komunikace vedena v rodném jazyce, šance na uzavření obchodu je až pětkrát větší,” argumentuje managing director společnosti Wer liefert was? (WLW) Iztok Toplak. To zdůrazňuje i obchodní ředitel KOMPASS Daniel Totušek: “Umíme pracovat již v sedmnácti jazykových verzích včetně např. ruštiny v azbuce.”
Konkurenti přicházejí zvenčí
V poslední době je navíc zřetelná snaha o participaci více segmentů na tomto poli. “Situaci hodnotíme jako značně nepřehlednou, protože se přibližují a střetávají dva segmenty – klasické všeobecné portály původně zaměřené na návštěvnost a inkaso z reklamy (Yahoo, Seznam, Atlas apod.) a segmenty tradičních služeb v oblasti komerčních informací, orientujících se nyní i na technologii internetu,” rozhlíží se po trhu ředitel Evropské databanky Luděk Zdražil.
Naráží tak mj. na ambiciózní projekty Seznam firem a Centrum firem, jež na jaře představily největší domácí vyhledávače. “Zajímavá je podle nás také pozice, kterou zaujala Hospodářská komora ČR. Na jednu stranu jde o renomovanou instituci, o jejímž smyslu bych nepochyboval, na druhé straně jsme svědky státem provozované ,nekalé’, protože dotované konkurence vůči privátním subjektům,” dodává Luděk Zdražil.
“Trh s IS službami, e-commerce a B2B aplikacemi se začíná v ČR rozvíjet poměrně dynamicky, ve srovnání s trhy EU nebo USA je však ještě v plenkách. Přínosem jsou v tomto ohledu jednoznačně systémy řízení a firemní kultura importované mezinárodními společnostmi do jejich českých poboček,” soudí Tomáš Niederle, key account manažer společnosti eeebid.com Inc., která se zaměřuje na aukční nákupní řešení.
Kdo hledá, najde!
“Podle auditu IVW zaznamenáváme v průměru 1,2 milionu uživatelů měsíčně. Jde ovšem jen o uživatele, kteří se systémem aktivně pracují, čímž jsou eliminována zkreslení některých jiných auditů. Celkem 90 % údajů v databázi aktualizujeme osobní návštěvou zadavatele,” říká Iztok Toplak. Zařazení firmy do databáze si společnosti cení v řádu desetitisíců korun ročně, u WLW jde v průměru o 17 tisíc korun.
Portály ale bojují i s argumentem konečných uživatelů, že údaje by měly být poskytovány pokud možno bezplatně. “Názor lidí, které je potřeba přesvědčit o výhodách internetu, je v řadě případů takový, že je to cosi, kde by vše mělo být zdarma. Občas užasnou, že například za databází KOMPASS stojí zhruba 2500 pracovníků, a neuvědomují si, že to něco stojí,” hájí komerční využívání dat Daniel Totušek. Firmy se navíc snaží cenovou politiku inovovat a zprůhlednit. “Cílem je v maximální možné míře odbourat systém fixních plateb a různých poplatků,” potvrzuje Tomáš Niederle.
Neztratit tempo
Plány do budoucna mají asi všechny subjekty v B2B aréně, konkrétní novinky ovšem zůstávají většinou pod pokličkou. “V poslední době jsme svědky velmi rychlých kopií řešení mezi konkurenty. Prozradím proto jen tolik, že novinky Evropské databanky budou zaměřeny na kvalitu poskytovaných služeb,” prozradil tajuplně Luděk Zdražil.
“Nedávnou novinkou, kterou budeme dále rozvíjet, je nákupní tržiště www.kommarket.com, které umožňuje poptávat a nakupovat libovolné komodity v podstatě v rámci celého světa,” je podstatně sdílnější Daniel Totušek. WLW přišla nedávno se speciální, tzv. WLW-Toolbar lištou. Ta umožní uživateli v Internet Exploreru vyhledávat produkty a služby bez nutnosti návštěvy homepage.
Objevování reklamy
Reklama zatím nebyla na B2B portálech příliš frekventovaným jevem, pro někoho ale možná získá časem na zajímavosti. “Reklamou jako takovou se cíleně zatím nezabýváme, nicméně se k tomuto kroku chystáme, neboť cílová skupina, která navštěvuje náš portál, je velmi zajímavá. Ze 100 % je to firemní klientela: 40 % nákup, 30 % prodej a marketing, zbytek vrcholové vedení firem,” vypočítává možnosti Daniel Totušek.
Martin Schreier
firma | firmy z ČR | firmy celkem |
ABC Českého hospodářství | 30 | 30 |
Albertina data | více než 2000 | více než 2000 |
Evropská databanka | více než 100 | více než 100 |
Hopenstedt Bonnier Information | více než 28 | více než 706 |
InformKatalog | 80 | 80 |
KOMPASS Czech Republic | 22 | 1 800 |
Wer lieret was? | 24 | 410 |
Zdroj: internetové stránky firem
