Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Nenápadný půvab B2B portálů láká

Redakce MAM8. 9. 2003

Podle průzkumu KPMG využívalo v roce 2001 jen 28 % průmyslových podniků možnosti on-line objednávek – do roku 2004 to má být 69 %. Studie výzkumného institutu eMarketer zase uvádí, že celosvětové příjmy z business-to-business realizovaného přes internet přesáhnou koncem roku 2003 hranici 1,4 bilionu dolarů a budou dále růst na 2,7 bilionu v roce 2004. Více než polovina celkových příjmů z B2B zatím plyne z USA.
Špička je úzká
Při hledání dodavatele příslušného produktu a služby je tu oproti klasickým vyhledávačům jako Seznam.cz, Centrum.cz, Atlas.cz či šířeji zaměřeným Yahoo, Google, Altavista apod. výhoda lepšího hledání podle produktu. Díky propracovanějšímu třídění a klasifikaci není uživatel zahrnut množstvím nepotřebných informací, ale dostává se rychle k žádanému.
Největší domácí správci těchto dat (viz tabulka) v globálním prostředí ztrácejí na subjekty s lepšími kontakty na zahraničí a vyšším počtem používaných jazykových mutací. “U nás mohou uživatelé pracovat v jedenácti jazycích. Ze zkušeností přitom víme, že pokud je komunikace vedena v rodném jazyce, šance na uzavření obchodu je až pětkrát větší,” argumentuje managing director společnosti Wer liefert was? (WLW) Iztok Toplak. To zdůrazňuje i obchodní ředitel KOMPASS Daniel Totušek: “Umíme pracovat již v sedmnácti jazykových verzích včetně např. ruštiny v azbuce.”
Konkurenti přicházejí zvenčí
V poslední době je navíc zřetelná snaha o participaci více segmentů na tomto poli. “Situaci hodnotíme jako značně nepřehlednou, protože se přibližují a střetávají dva segmenty – klasické všeobecné portály původně zaměřené na návštěvnost a inkaso z reklamy (Yahoo, Seznam, Atlas apod.) a segmenty tradičních služeb v oblasti komerčních informací, orientujících se nyní i na technologii internetu,” rozhlíží se po trhu ředitel Evropské databanky Luděk Zdražil.
Naráží tak mj. na ambiciózní projekty Seznam firem a Centrum firem, jež na jaře představily největší domácí vyhledávače. “Zajímavá je podle nás také pozice, kterou zaujala Hospodářská komora ČR. Na jednu stranu jde o renomovanou instituci, o jejímž smyslu bych nepochyboval, na druhé straně jsme svědky státem provozované ,nekalé’, protože dotované konkurence vůči privátním subjektům,” dodává Luděk Zdražil.
“Trh s IS službami, e-commerce a B2B aplikacemi se začíná v ČR rozvíjet poměrně dynamicky, ve srovnání s trhy EU nebo USA je však ještě v plenkách. Přínosem jsou v tomto ohledu jednoznačně systémy řízení a firemní kultura importované mezinárodními společnostmi do jejich českých poboček,” soudí Tomáš Niederle, key account manažer společnosti eeebid.com Inc., která se zaměřuje na aukční nákupní řešení.
Kdo hledá, najde!
“Podle auditu IVW zaznamenáváme v průměru 1,2 milionu uživatelů měsíčně. Jde ovšem jen o uživatele, kteří se systémem aktivně pracují, čímž jsou eliminována zkreslení některých jiných auditů. Celkem 90 % údajů v databázi aktualizujeme osobní návštěvou zadavatele,” říká Iztok Toplak. Zařazení firmy do databáze si společnosti cení v řádu desetitisíců korun ročně, u WLW jde v průměru o 17 tisíc korun.
Portály ale bojují i s argumentem konečných uživatelů, že údaje by měly být poskytovány pokud možno bezplatně. “Názor lidí, které je potřeba přesvědčit o výhodách internetu, je v řadě případů takový, že je to cosi, kde by vše mělo být zdarma. Občas užasnou, že například za databází KOMPASS stojí zhruba 2500 pracovníků, a neuvědomují si, že to něco stojí,” hájí komerční využívání dat Daniel Totušek. Firmy se navíc snaží cenovou politiku inovovat a zprůhlednit. “Cílem je v maximální možné míře odbourat systém fixních plateb a různých poplatků,” potvrzuje Tomáš Niederle.
Neztratit tempo
Plány do budoucna mají asi všechny subjekty v B2B aréně, konkrétní novinky ovšem zůstávají většinou pod pokličkou. “V poslední době jsme svědky velmi rychlých kopií řešení mezi konkurenty. Prozradím proto jen tolik, že novinky Evropské databanky budou zaměřeny na kvalitu poskytovaných služeb,” prozradil tajuplně Luděk Zdražil.
“Nedávnou novinkou, kterou budeme dále rozvíjet, je nákupní tržiště www.kommarket.com, které umožňuje poptávat a nakupovat libovolné komodity v podstatě v rámci celého světa,” je podstatně sdílnější Daniel Totušek. WLW přišla nedávno se speciální, tzv. WLW-Toolbar lištou. Ta umožní uživateli v Internet Exploreru vyhledávat produkty a služby bez nutnosti návštěvy homepage.
Objevování reklamy
Reklama zatím nebyla na B2B portálech příliš frekventovaným jevem, pro někoho ale možná získá časem na zajímavosti. “Reklamou jako takovou se cíleně zatím nezabýváme, nicméně se k tomuto kroku chystáme, neboť cílová skupina, která navštěvuje náš portál, je velmi zajímavá. Ze 100 % je to firemní klientela: 40 % nákup, 30 % prodej a marketing, zbytek vrcholové vedení firem,” vypočítává možnosti Daniel Totušek.

Martin Schreier


Velikost databází firem z ČR a celkem (v tis.)
































firma firmy z ČR firmy celkem
ABC Českého hospodářství 30 30
Albertina data více než 2000 více než 2000
Evropská databanka více než 100 více než 100
Hopenstedt Bonnier Information více než 28 více než 706
InformKatalog 80 80
KOMPASS Czech Republic 22 1 800
Wer lieret was? 24 410

Zdroj: internetové stránky firem

23_b2b2.jpg ()

×

Novinka Monkey Business sesadila skupinu Karma

Starší článek

Zlevnění CD Universal ovlivní odvětví

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé
Foto: DDB Prague

DDB Prague posiluje kreativu a digitál

Lluis Rotger je nový expriential creative lead, Christophe Wechsler senior art director, Jiří Kirchner senior copywrighter a Ivan Krajčovič digitální stratég.
17. 4. 202117. 4. 2021
Marketing

Kultura si strategii maže na chleba

Nejde jen o oblékání, firemní kultura musí především pomáhat k vyšší výkonnosti byznysu, říká Pavel Kuhn ze společnosti Kogi Con.
17. 4. 202116. 4. 2021
Marketing

Mattoni poprvé uvádí plošně na trh plechovky

Minerální voda Mattoni představila novou řadu ochucené minerální vody Mattoni v plechovkách. Značka se tím stává první českou minerální vodou v plechovce,…
16. 4. 202116. 4. 2021
Média

Přímý přenos pohřbu prince Philipa poběží na Nově, CNN Prima News i v ČT24

V sobotu 17. dubna se uskuteční pohřeb Jeho královské Výsosti Prince Philipa, vévody z Edinburghu. Televize Nova tak od 15:20 zařazuje do vysílání přímý…
16. 4. 202116. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více