Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Německé televize zachvátila nostalgie zaniklé NDR

Redakce MAM8. 9. 2003

Hospodářsky zchátralou Německou demokratickou republiku už dravý kapitalismus pohltil dávno. Až v letošním létě ale zábavní průmysl objevil často paradoxní život v zaniklém komunistickém státu. Když v posledních týdnech konzument zapne v Německu televizi, připadá si, jako by se čas vrátil aspoň o 15 let zpátky, a to právě do NDR.
V letošním divácky úspěšném německém filmu Good Bye, Lenin, který se chystá i do české distribuce, si hlavní hrdina Alex na počátku 90.let obstaral domů falešné vysílání televizních zpráv východoněmecké televize, aby ušetřil šoku svou mámu, která se probrala z komatu po pádu NDR. V těchto dnech ale není nutné program manipulovat. Retropořady, ve kterých někdy sentimentálně ožívá všední komunistický den, teď vysílá celá plejáda kanálů.
“Divák může nabýt až dojmu, že zaniklý stát bezpráví nebyl ničím jiným než pohodlnou diktaturou s roztomilými doplňky a neologismy,” kritizoval novou vlnu deník Die Welt. Někdejší východoněmečtí disidenti Rainer Eppelmann nebo Günter Nooke z opoziční CDU, kteří dnes zasedají ve Spolkovém sněmu, varují před zjednodušováním totality. Zahraničněpolitický expert Markus Meckel z vládní SPD dokonce varoval, že může být jen otázkou času, než se objeví zábava o všedních dnech trávených pod nacistickým hákovým křížem.
“Kritiku bereme velmi vážně,” reagoval na námitky oponentů moderátor televize RTL a rodilý “zápaďák” z Hamburku Oliver Geissen. “Nechceme nic zjednodušovat. Jde o to, že sice hodně víme o stavbě berlínské zdi nebo střelbě do uprchlíků na tehdejších vnitroněmeckých hranicích, ale hrozně málo víme o všedním životě v NDR,” vysvětlil záměry relací.
Obecně se vzpomínkové vlně říká v Německu “ostalgie”. Pojem zvukově zahrnuje nostalgický stesk po životě na východě, který se německy řekne “Ost”. Veřejnoprávní televize ZDF tak nasadila do programu Ost-Show a komerční Sat-1 se připojil s pořadem Ultimativní Ost-Show. Se čtyřdílnou DDR-Show přišel program RTL.
Regionální východoněmecký kanál MDR nasadil do boje o přízeň diváků Ein Kessel DDR, jehož název nápadně připomíná někdejší výpravnou estrádu Ein Kessel Buntes, která se v 70. a 80. letech vysílala i od Československa. Na obrazovkách ožívají třeba populární dovolené na baltských nudistických plážích, které nahrazovaly mnoha lidem upřenou svobodu, nebo fronty na hrad Wartburg či stejnojmenné automobily s dvoutaktními motory.
V pořadech se to hemží celebritami německého showbyznysu a sportu. Na Sat-1 relaci uvádí bývalý boxerský světový šampion Axel Schulz, který pochází z východu, a na RTL se moderace ujala hvězda krasobruslařského nebe a dvojnásobná olympijská vítězka Katarina Wittová rovněž z NDR. S “nejkrásnější tváří socialismu”, jak se půvabné ledové královně říkalo, se minulou středu na obrazovce objevilo další východní eso německého sportu a jeden z nejpopulárnějších boxerů Henry Maske.
Uznávaný sportovec diváky ve sjednoceném Německu seznámil se svým tehdejším bytem ve Frankfurtu; nikoli však v bankovní metropoli nad Mohanem, nýbrž v periferním Frankfurtu nad Odrou, kde kdysi bydlel v 15. poschodí omšelého paneláku. “Je to moje minulost se všemi dobrými i špatnými stránkami,” svěřil se.
Legenda východoněmeckého popu Frank Schöbel zase přísahá věrnost jednomu z kosmetických krémů vyráběných v NDR: “Když je něco dobré, pak je mi jedno, v jakém společenském zřízení to vzniklo.”
Mnozí západní Němci se v pořadech možná poprvé seznámí i s nápojem Club-Cola, který stejně jako československá Kofola nahrazoval dražší americkou kolu, s kávou Rondo podobnou českému Standardu nebo sprévskými okurkami, které byly za totality nedostatkové jako v ČSSR znojemské. Sekt Červená Karkulka (Rotkäppchen) se v NDR zase stal stejným kultem jako “bohemka” na druhé straně Krušných hor. Tyto někdejší východoněmecké výrobky si dnes opět dravě razí cestu na trh.

-čtk-

×

Dočkají se Italové televizní rosničky?

Starší článek

STV v pololetí snížila ztrátu

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Pxhere.com

Měření sledovanosti se musí změnit, shodují se manažeři. Domluví se? Jak?

Jak si čtenáři tištěného MAM č. 14 mohli přečíst už v úterý 6. dubna, většina oslovených televizních manažerek a manažerů očekává změny na poli…
10. 4. 202110. 4. 2021
Marketing

V marketingu se více soustředíme na značku

Nové kampani Staropramenu přezdívají v pivovarech Hrdinové. „Reprezentovat je pro nás nejvíc,“ shrnuje její koncept David Šeberle.
10. 4. 202110. 4. 2021
Marketing

Bez jasné online strategie se necháváte smýkat chaosem

Význam online aktivit pro firmy dramaticky roste a zapojení do internetového světa může být otázkou přežití. Bohužel s překotným růstem bývají spojené i…
10. 4. 20218. 4. 2021
Média

Etickou komisi Českého rozhlasu doplnili čtyři noví členové

Ve čtvrtek 8. dubna 2021 se na pozvání generálního ředitele Českého rozhlasu Reného Zavorala sešla Etická komise Českého rozhlasu doplněná o nové členy:…
9. 4. 20219. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Dita Stejskalová vede též marketing pro VMLY&R
Externí komunikaci operátora T-Mobile vede Zuzana Svobodová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více