Němci spojí fotbal s propagací země
Němci doufají, že fotbalové mistrovství světa v roce 2006 zásadně změní mnohé stereotypy vnímání jejich země v zahraničí: Kancléř Gerhard Schröder už podepsal rozhodnutí o uvolnění 30 miliónů eur, které využijí pořadatelé na doprovodné akce v průběhu šampionátu.
Ambiciózní kampaň má představit Němce jako sympatický národ, s chutí bojovat i citem pro fair-play.
List Financial Times citoval organizátory, kteří slibují nejmohutnější akci, jaká kdy turnaj doprovázela.
V centru Berlína, kde se bude hrát finále, vyroste u Braniborské brány patnáct metrů vysoký obří stánek ve tvaru fotbalového míče. Přes den v něm naleznou návštěvníci výstavu o fotbalových šampionátech, v noci bude centrum působivě nasvícené a na obřím plátně tu poběží přenosy zápasů.
V Německu současně proběhnou stovky doprovodných akcí, které budou nějak inspirovány fotbalem. Nejzajímavější z nich budou hostovat i v dalších evropských městech: především v Londýně a v Paříži.
“Světový šampionát nabízí vynikající příležitost představit nové image Německa,” řekl agentuře DPA německý ministr vnitra Otto Schily. Kampaň bude podle něj zaměřena především na mladé, kteří jsou otevření novým netradičním představám. “Chceme dát zapomenout na Německo, které se světu spíš uzavírá,” doplnil Schily.
Proto kampaň představí Němce jako národ, který je schopen ironického nadhledu i kritického pohledu na svou zemi. Na kampani se budou podílet sportovci, reklamní textaři i němečtí diplomaté. Pozitivní dopady se čekají i na německou veřejnost. Peter Rauen, čelný politik křesťanských demokratů, který stojí v čele parlamentního výboru pro sport, vidí šanci, jak ještě více sjednotit obě kdysi rozdělené části země. “Mistrovství bude mít nesmírný význam při hledání německé identity, semkne zemi,” tvrdí. Zdůraznil, že vedle Berlína se bude hrát i v Lipsku, tedy dalším městě v bývalé NDR.
Nákladné investice se v mnoha ohledech vrátí: Například nová infrastruktura, vybudovaná nákladem čtyř miliard eur, bude podle expertů výrazným stimulem pro povzbuzení ochablé ekonomiky. Stejně jako 900 miliónů eur, které podle odhadů přinesou zemi zahraniční hosté.
Ekonomové věří, že fotbalové mistrovství obohatí německou ekonomiku přímo či zprostředkovaně o osm miliard eur.
Odhady vycházejí z optimistického předpokladu, že si fanoušci koupí většinu ze tří miliónů vstupenek.
Největší starostí organizátorů bude zajištění bezpečnosti návštěvníků. Ministr Schily ujišťuje, že opatření se precizují už nyní. Mimoděk tak jeden starý stereotyp spoluvytváří: Němci jsou totiž obecně považováni za národ, který vše svědomitě plánuje a nepodcení žádný detail.
Tahle vlastnost však patrně nepatří mezi ty, o něž by rádi přišli.
Hospodářské noviny, 25.9.2003, autor: Jiří Sládek
Podobné zprávy

Další odchod z Dentsu. Vedení skupiny opouští Lenka Auerová

Konference Digimedia se přesouvá na září

Agresivitu za volantem pomůže odnaučit série videí s komikem Tigranem Hovakimyanem
