Lidé v létě utráceli, obchody čekají další růst tržeb
Maloobchod si v červenci a v srpnu vedl lépe, než se původně očekávalo.
Obchodníci soudí, že celý letošní rok bude příznivý. Dařilo se jim totiž i v červenci a v srpnu, kdy prodeje bývají obvykle slabší.
Například největší maloobchodní řetězec na světě, americký Wal-Mart, uvedl, že v červenci se tržby zvýšily meziročně o 4,6 procenta a v srpnu téměř o sedm procent. “Vzhledem k nákupům školních potřeb bude situace příznivá i v září,” komentoval současný vývoj mluvčí Wal-Mart Stores Tom Williams v deníku The New York Times. Lze očekávat, že tržby v září porostou minimálně o pět procent, dodal. Také závěr roku vypadá slibně. “Lidé se přestali bát utrácet, a tak není důvod očekávat, že letošní předvánoční nákupy budou stejně slabé jako loni,” uvedl pro TV stanici CNN ekonom Richard Hastings ze společnosti Bernard Sands.
Podobně optimistický je i francouzský řetězec Carrefour. Vedení skupiny informovalo, že letos očekává šestiprocentní růst namísto původně předpokládaných pěti procent. Zisk firmy v prvním pololetí dosáhl asi 461 miliónů eur, odhaduje agentura Bloomberg. Carrefour nezveřejňuje čtvrtletní příjmy.
Známky oživení zaznamenali i japonští obchodníci. Například pátá největší síť obchodních domů v zemi Isetan uvedla, že v srpnu se prodeje zvedly o 1,3 procenta a rostly už třetí měsíc za sebou. Japonská čtyřka, řetězec Daimaru, uvádí tříprocentní růst srpnových tržeb. Čistý zisk skupiny za šestiměsíční období, které skončilo 31. srpna, se sice z loňských tří miliard jenů snížil na 2,5 miliardy jenů (21 miliónů dolarů), ale společnost původně předpokládala, že pokles dosáhne 1,5 miliardy jenů.
Maloobchod v Číně se velmi rychle vzpamatoval z rány zaviněné plicním onemocněním SARS. Prodeje se v červenci zvedly meziročně o 9,8 procenta na 356 miliard jüanů (43 miliard dolarů), což je téměř o devět procent více, než předpokládali analytici. “SARS je pryč, obchodníci se opět pustili do boje a lidé začali znovu utrácet,” uvedl pro deník International Herald Tribune analytik z hongkongské banky ABN Amro Eddie Wong. Spotřeba domácností dnes tvoří víc než dvě pětiny čínského hrubého domácího produktu. Ten se v prvním pololetí zvýšil o 8,2 procenta.
Hospodářské noviny, 11.9.2003, autor: Sabina Kunešová
Podobné zprávy
Young Lions: Media ovládli Andrea Michel a Matěj Buďárek z Marketup
Tescu bude v Česku šéfovat Katarína Navrátilová
Obrat e-shopů byl prvním kvartálu o 16 miliard korun vyšší než loni
