Formuje se nový trh: Kabelovky!

1. 9. 2003 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

21_Lichy.jpg ()Letošní rok je pro kabelovky zlomový v mnoha věcech. Začátkem roku se začaly prosazovat nové televize – TV Praha, Galaxie sport, Stanice O a další. Na počátku loňského roku bylo možné koupit reklamu na čtyřech kabelovkách, dnes klienti mohou inzerovat již na jedenácti různých programech. Začátkem srpna byly zveřejněny první oficiální výsledky sledovanosti kabelových televizí, které potvrdily cílové skupiny jednotlivých TV. Navíc díky datům z Media Projektu můžeme analyzovat i kampaně a vyhodnocovat údaje o kampaních, jako jsou net reach, GRP, frekvence zásahu a mnoho dalších.
Valná většina kabelovek vysílá monotematické pořady – Galaxie sport vysílá pouze sportovní přenosy a klání. Stanice O je hudební televize. Právě díky monotematickému zaměření se tyto televize orientují na přesně danou cílovou skupinu. Např. 79 % diváků Galaxie sport jsou muži (podle květnového výzkumu MML), Stanice O má 66 % diváků ve věku do 30 let (Media Projekt, 1. pololetí 2003). Z toho plyne jedna obrovská výhoda: pokud se váš produkt zaměřuje na stejnou cílovou skupinu jako jedna z kabelovek, pak si můžete být jisti vysokou afinitou a velmi přesným zásahem.
Pokryto hlavně ve městech
Na to, abyste se mohli dívat na jednu z kabelovek, musíte mít přípojku nebo satelit. Pokud máte přípojku, tak zcela určitě musíte každý měsíc za tuto přípojku platit. Částka není nijak vysoká, většinou od 150 do 350 Kč měsíčně. Z toho také vyplývá, že pokud se divák rozhodne pořídit si kabelovku a platí za ni, je velký předpoklad, že ji bude také sledovat. Chování bude velmi podobné jako při nákupu časopisu. Pokud si koupíte časopis, tak proto, že jej chcete číst.
Sledovanost kabelovek je dána pokrytím kabelovými rozvody. Velice dobře jsou „prokabelována“ velká a střední města. To koneckonců potvrdily oba výzkumy, Media Projekt i MML. Tuto skutečnost lze vnímat jako velkou výhodu – lidé žijící ve velkých a středních městech mají vyšší příjem, mají vyšší vzdělání. Také je důležité, že produkt, který je inzerován na kabelovce, se dá většinou koupit pouze ve středních a velkých městech (autosalony, pobočky bank a pojišťoven, značkové prodejny). Jinými slovy, spotřebitel nemusí cestovat za produktem do vedlejšího města a může si jej většinou koupit přímo ve svém bydlišti.
Budoucnost je jasná
Cena 30vteřinového spotu se na kabelových televizích pohybuje od 2000 do 5000 korun za jedno odvysílání. Jinými slovy, měsíční intenzivní kampaň pořídíte za 200 tis. korun. Na kabelových TV se dají realizovat velmi flexibilní a na míru ušité sponzoringy. Například Nestlé realizuje na Stanici O projekt „Kit Kat Tip“ nebo Eurotel sponzoroval přenosy NHL na Galaxii sport.
Kabelovky jsou dnes na samém počátku sofistikovaného prodeje reklamy. Jsou tam, kde před osmi lety bylo rádio, pěti lety internet a třemi roky kinoreklama. V současné době se reklamní trh kabelovek pohybuje okolo 10-15 mil. ročně. A budoucnost? Ta je v celku jasná. Počet přípojek neustále roste a s příchodem nových televizních programů na trh se také zvyšuje poptávka ze strany diváků. S nástupem digitalizace začne mnoho kabelovek vysílat terestricky – Stanice O je již nyní ve zkušebním paketu Českých radiokomunikací. Tím okamžikem se smaže rozdíl mezi terestrickou TV a kabelovkou.


Jiří Lichý


ředitel mediálního
zastupitelství BPM

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.