Evropa se od nového roku dočká první digitální televize

15. 9. 2003 10:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Po Americe, Asii a Austrálii se i Evropa dočká prvního televizního kanálu, vysílající ultramoderní technikou s vysokým rozlišením. Jak bylo oznámeno v Amsterodamu, stanice Euro1080 začne vysílat od 1. ledna 2004 jako první evropská „high definition“ televize (HDTV).
Začátek vysílání v 11 hodin se ponese v klasickém tónu: půjde o satelitní přenos novoročního koncertu z Vídně. Stanice počítá také s krytím sportovních událostí jako fotbalový šampionát, letní a zimní olympijské hry apod.
Formát HDTV zaručuje příjem obrazu a zvuku ve vyšší kvalitě, než dosud. Sám název stanice odkazuje na vysílání v 1080 řádcích, zatímco běžné televize se spokojí s 625. Zatímco dosud televize zobrazují 25 obrázků za vteřinu, nová stanice slibuje dvojnásobek.
V USA se letos prodalo 2,5 milionu přijímačů schopných přijímat signál HDTV, ale v čele je Japonsko, kde šest milionů domácností může sledovat programy s vysokým rozlišením, vysílané hlavními stanicemi v zemi. V příštím roce se zde počítá s pokrytím zhruba pětiny populace. Nový formát již využívají společnosti NBC, australský Channel 8, NHK v Japonsku, korejská BS, čínská CTV či brazilská TV Globo.
Evropa se dosud jeví jako panenský trh, ačkoliv potřebné vybavení je již dostupné, podobně jako programová nabídka. Tvůrci nové stanice doufají, že spotřebitelé jsou na příchod Eura1080 připraveni. Pro začátek počítají s vysíláním na dvou kanálech. Hlavní nabídne pravidelně se opakující čtyřhodinový program, určený nejen domácnostem, ale i barům, hotelovým řetězcům letištím apod. Satelitní vysílání má pokrýt více než 30 zemí. Druhý kanál zařadí „velké události“ a regionální pořady.
Obsahovou náplň si Euro1080 hodlá zajistit v koprodukci s veřejnoprávními stanicemi, produkčními společnostmi, výměnou programů s ostatními HDTV stanicemi, jakož i zajištěním vysílacích práv na evropský a světový šampionát ve fotbale či na letní a zimní olympijské hry.
Příjem nové stanice vyžaduje patřičné vybavení včetně 60centimetrové satelitní antény, ale signál lze přijímat také v nižší kvalitě (obrazovky na 720×576 řádků), nejlepších výsledků se však dosahuje s přijímači na 1920 pixelů (1080 řádků). Zvuk je dostupný v kvalitě Dolby Digital. Prostřednictvím satelitu mohou signál přijímat také kabelové sítě.
Ve Spojených státech začalo digitální vysílání s parametry HDTV 1. listopadu 1998. Digitální televize nabízí ostrý, věrný obraz se zvukem odpovídajícím kvalitou kompaktnímu disku. Očekává se, že systém digitální TV bude kompatibilní s počítači, čímž se uživateli otevře možnost sledovat televizní vysílání a surfovat internetem na tomtéž přístroji.
Podle údajů z roku 2001 bylo v Evropě „digitalizováno“ téměř 16 milionů domácností. Nejrozvinutější v tomto směru jsou Velká Británie, Španělsko a Nizozemsko. Problém prosadit se má digitální televize naopak v zemích, kde je vysoké pokrytí kabelovými přípojkami a kvalitní nabídka analogového vysílání, například v Německu či Skandinávii. ČR patří mezi země, kde se digitální televize zatím testuje.
Předpokládá se, že do roku 2005 bude ve světě konvertováno více než 242 miliónu domácností na digitální platformu a do roku 2010 to bude 65 procent všech domácností.
Z pohledu diváka přinese digitální televize zkvalitnění obrazu, programovou pestrost, možnost interaktivních služeb. Divák již nebude časově závislý na programu. Pro provozovatele znamená digitální televize nízké počáteční investice i provozní náklady, možnosti on-line průzkumů, na druhou stranu pro současné vysílatele bude představovat nárůst konkurence a tím pokles jejich podílu na trhu. Reklamní zadavatelé budou moci na základě adresnosti lépe cílit inzerci. Nové možnosti reklamy přinese zpětná vazba.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.