Tomáš Trampota
Zvýšená sazba daně z přidané hodnoty, kterou minulý týden odhlasovala poslanecká sněmovna, zasáhne provozní náklady médií. Náklady jednoho z největších českých médií, České televize, se podle jejího vrchního ředitele Františka Lamberta tímto zvýší přibližně o 150 mil. Kč. O stejnou částku se tak budou muset snížit ostatní náklady televize, aby udržela vyrovnaný rozpočet. Koncesionářských poplatků se podle něj navýšení daně netýká. Pro rozhlasový dům Regie Radio Music, pod který patří celoplošné stanice Frekvence 1 a Evropa 2, nebude mít schválená novela podle Natálie Liškové, tiskové mluvčí, zásadní dopad. „Lze však očekávat částečné zdražení některých vstupů pořízených zejména od neplátců DPH,“ uvedla Lišková.
Kvůli zvýšení DPH příští rok ovšem asi zdraží kabelové televize. Ministerstvo financí je totiž zařadilo pod položku telekomunikace, které budou zdaněny sazbou 22 %. „Samozřejmě budeme hledat cesty, jak setrvat v nižší sazbě DPH tak, abychom nemuseli bezdůvodně zvyšovat ceny našim zákazníkům,“ uvedl Luboš Řežábek, ředitel pro vnější vztahy kabelové společnosti Karneval Media (nástupce sloučených Intercable a TES Media). Podle Františka Maliny, tiskového mluvčího společnosti UPC, se navýšení DPH promítne zvýšením konečné ceny. Přenos rozhlasového a televizního vysílání přitom zůstává podle směrnice EU zdaněn nižší sazbou. Stejně je tomu i u novin a časopisů, které pro čtenáře zůstávají s DPH ve výši 5 %.
Dražší program. Vyšší sazba DPH zdraží nabídku kabelových televizí. Tato úprava se dotkne ovšem i terestricky šířených stanic.