Ceny aut v Evropě výrazně klesají

3. 9. 2003 09:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nejvyšší slevy na nová auta za poslední dva roky, dvakrát takové, jako loni. Tak nyní automobilky bojují o zákazníky. Cenová válka, odstartovaná ve Spojených státech „velkou trojkou“ General Motors, Ford a DaimlerChrysler po teroristických útocích na New York, přeskočila do Evropy. Slevy či půjčky s nulovým úrokem na nákup svých vozů nabízejí téměř všechny automobilky od počátku roku. Přesto celoevropský prodej za sedm měsíců letos meziročně klesl o 2,5 procenta na 8,9 miliónu automobilů. Podle expertů si totiž zákazníci zvykli na to, že aktuální bonusy nejsou konečné, a odkládají proto nákup na dobu, kdy automobilky přijdou s další vlnou slev. Autokoncerny na diktát zákazníků slyší. Týden před mezinárodním autosalónem ve Frankfurtu nad Mohanem si prodejci stěžují, že se ještě ani nestačili zbavit aut, která jim stojí na parkovištích. Přitom do jara příštího roku se v Evropě objeví nejméně třicet nových modelů. Proto se nyní objevuje rozsáhlá paleta slev, dárkových poukázek na pohonné hmoty či bezúročné půjčky v takovém rozsahu, že to ohrožuje už beztak nízké marže výrobců a prodejců a v řadě případů i jejich existenci. Jak zničující může být cenová válka, ukazuje podle listu Handelsblatt příklad Spojených států. V prvním pololetí prudce poklesl nezdaněný zisk General Motors. DaimlerChrysler se musel dokonce smířit s miliardovou ztrátou. Obdobná situace hrozí nyní i v Evropě. Ford vykázal v období od dubna do konce června ztrátu 525 miliónů dolarů. Největší evropský autokoncern Volkswagen přiznal ve druhém čtvrtletí rovněž ztrátu. Kvůli poklesu odbytu chtěl VW ve své továrně v Mexiku propustit dva tisíce lidí, nakonec se s odboráři dohodl na zkrácení pracovního týdne na čtyři dny. Vlna tzv. zákaznických výhod zasáhla i Česko. Letošní slevy v tuzemsku přesahují i sto tisíc korun na auto. U některých leasingových firem je souhrn splátek za nový vůz, zahrnující i pojištění a zisk firmy, nižší než cena auta stanovená výrobcem. „Klasické slevy neděláme, ale nabízíme různé mimořádné výbavy. Konkurence vyprodává zásoby, tam je prostor pro zlevnění větší. My rozhodně nic takového neplánujeme,“ řekl šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. Za letošních sedm měsíců však mladoboleslavská automobilka prodala o 10 tisíc aut více, než vyrobila. Snížila tak zásoby starých vozů. Například z 1800 superbů, které se měsíčně prodávají, jde 800 z výroby a tisíc ze zásob.

Hospodářské noviny, 3.9.2003, autor: Vladimír Kaláb

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.