Stanice Prima poráží Novu zbraněmi České televize,Švédská média hájí své zprávy o vraždě Lindhové

30. 9. 2003 00:09

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Trefa do černého – tak může v současné době hodnotit vedení televize Prima nákup socialistického televizního seriálu Chlapci a chlapi. Původně podceňované dílo, které komerční stanice koupila od České televize, se minulý týden stalo v době svého vysílání s přehledem nejsledovanějším pořadem na českých stanicích. Po Ženě za pultem se tak stalo již druhým případem, kdy se Primě podařilo výrazně vydělat na diváckém zájmu o seriály z minulé éry. Na úspěchu Primy pak nejvíce tratí televize Nova.
Seriál Chlapci a chlapi, jehož první díl televize odvysílala 4. září, začal na sledovanosti 16,8 procenta (populace lidí starších 15 let). Sledovanost se ale zvyšovala, minulý čtvrtek již v případě čtvrtého dílu dosáhla 20,3 procenta (přibližně 1,7 miliónu diváků).
Ještě důležitější je však pro televizní stanice tzv. share, neboli podíl na trhu, který ukazuje, jak velké procento z celkového počtu diváků u obrazovek v daný moment se dívá na konkrétní program. V době vysílání seriálu vysílá Nova soutěž Chcete být milionářem? a ČT 1 krimiseriál Taggart. První díl Chlapců a chlapů dosáhl podle údajů Asociace televizních organizací (ATO) podíl přes 35 procent, o šest procent méně než Nova, ČT 1 měla přes 16 procent. Minulý čtvrtek však share čtvrtého dílu Chlapců a chlapů dosáhl téměř 42 procent, čímž Prima předstihla Novu o osm procent.
Díky zvýšenému diváckému zájmu pak Prima sbírá body u reklamních inzerentů. „Zaznamenali jsme zvýšenou poptávku po reklamních blocích vysílaných před a po tomto seriálu. Vyšší ratingy v těchto blocích nám umožňují uspokojit více klientů – v bloku před seriálem odvysíláme v průměru 15 reklamních spotů,“ uvedla Helena Banksová z televize Prima. Nákup seriálu se tak pro stanici stal výnosnou investicí vzhledem k ceně, kterou zaplatila České televize. Přesnou sumu obě strany odmítly uvést, podle mluvčí Primy Jany Malíkové cena série Chlapci a chlapi byla porovnatelná se Ženou za pultem. Za tento seriál přitom Prima zaplatila kolem 1,5 miliónu korun.
Vzhledem k tomu, že se televizi Prima tato strategie finančně vyplácí, neváhá investovat do dalších socialistických seriálů. Podle zdrojů z ČT projevila druhá komerční stanice zájem o více než deset sérií, které veřejnoprávní televize uchovává ve svých archívech, mezi nimi o Sanitku, Arabelu nebo Panoptikum města pražského.
Jak uvedla vedoucí tiskového oddělení ČT Bohuslava Holubová, jednání o prodeji byla úspěšně dokončena v případě sérií Dynastie Nováků, Dnes v jednom domě a Případ pro zvláštní skupinu. „Prima rovněž projevila zájem o seriál Třicet případů majora Zemana, obě strany se ale zatím nemohou dohodnout na obchodních podmínkách,“ dodala Holubová. Naopak seriál Synové a dcery Jakuba Skláře by se měl objevit ve schématu ČT.
Soupeření o vysílání socialistických děl přitom Primě a ČT ještě usnadňuje postoj největší české komerční televize. „Rozhodli jsme se, že tyto seriály nebudeme vysílat vzhledem k jejich špatné kvalitě a ideologickému zabarvení,“ vysvětlil tiskový mluvčí televize Nova Petr Kostka.


Hospodářské noviny, 30.9.2003, autor: Aleš Borovan

030930-24 ()

,Švédská média se nyní brání ostré kritice. Informováním o vyšetřování vraždy bývalé ministryně zahraničí Anny Lindhové přispěla k neúspěchu vyšetřování a porušila etické principy.
Kritika zesílila minulý týden po propuštění podezřelého pětatřicetiletého muže na svobodu. Důkazy, které vedly k jeho zadržení, se ukázaly být zavádějící a nepostačující.
Osm dní, které strávil tento muž ve vazbě, využila švédská média k tomu, aby zjistila vše o jeho minulosti, včetně nepovedených rodinných vztahů, agresívních sklonů, střetů se soudy a sexuální orientace. Nyní je zcela zproštěn obžaloby a ve vazbě je jiný podezřelý 24letý muž, původem Srb.
Momentálně se diskutuje napříč médii o etických hranicích novinářské práce. Žurnalistům je vyčítáno, že získané údaje zveřejňovali příliš brzy, a tím ztěžovali policejní pátrání. Dále, že zveřejňovali o zadrženém údaje osobního charakteru, nemající žádnou souvislost s případem. A dokonce i to, že vytvářeli tlak na policii, která pak zveřejnila i údaje, které původně chtěla v zájmu vyšetřování skrýt.
Novináři se brání. Poukazují na to, že šlo o událost hodnou té nejvyšší pozornosti a mimořádně sledovanou občany. Hájí se také svobodou slova.
Advokát Gunnar Falk, který propuštěného muže zastupuje, se nechal slyšet, že jeho klient by mohl získat od státu odškodné za neoprávněnou vyšetřovací vazbu až do výše půl miliónu švédských korun (SEK). Obvyklá taxa za týden neprávem uvalené vyšetřovací vazby je prý 5000 SEK, ovšem takto sledovaný případ si podle advokáta vyžádá částku mnohonásobně vyšší. Týž advokát obhajoval v případu vraždy Olofa Palmeho v roce 1986 33letého muže, který byl také zprvu obviněn z Palmovy vraždy, později však propuštěn pro nedostatek důkazů. Ten obdržel odškodné 180 000 SEK od deníku Arbetet za zveřejnění jména a fotografie.
Nyní sedí ve vazbě 24letý Mijailo Mijailovic, jehož rodiče pocházejí ze Srbska. Úplné jméno a fotografii zveřejnil jediný švédský deník Dagens Nyheter a švédská televize TV 4. Tíha důkazů je podle policie taková, že přestala sledovat jiné stopy. Podle většiny deníků jde především o přítomnost jeho DNA na čepici náležející prokazatelně vrahovi. Ještě se čeká na výsledky expertizy z Anglie. Obviněný prý podle některých svědků ze svého okolí Annu Lindhovou nenáviděl, měl o ní prohlásit, že „dělala smrtelně vážné chyby“.
Švédsko ústy Lindhové podpořilo v roce 1999 zásah NATO v Kosovu. Ministryně také navštívila Srbsko v době atentátu na premiéra Zorana Djindjiče, který ostře odsoudila. To bylo podle některých médií důvodem k její vraždě.

Hospodářské noviny, 30.9.2003, autor: Jarmila Kocourková

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.