Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Analytici: Průzkumy mínění mohou nabízet prostor pro manipulace

Redakce MAM19. 9. 2003

Sociologické průzkumy mohou nabízet prostor pro manipulace veřejným míněním. Řada lidí je totiž náchylná k přehodnocování svých postojů podle toho, jaký názor ve společnosti převažuje. S tím mohou počítat některé zájmové skupiny a snažit se průzkumy zneužít. Úkolem odborníků i médií je podobným pokusům čelit a klást důraz na co největší objektivitu, shodli se účastníci 56. výroční konference Světové asociace pro výzkum veřejného mínění, která od středy do pátku zasedá v Praze.
Wolfgang Donsbach z drážďanské technické univerzity na konferenci připomněl, že největší poptávka po průzkumech veřejného mínění je vždy v období před volbami. V souvislosti s důvěrou lidí v pravdivost sociologických šetření podotkl, že většina německé veřejnosti si myslí, že je s výsledky průzkumů příležitostně manipulováno.
Podle Hynka Jeřábka z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy může nastat situace, kdy předvolební průzkum hovoří pro vítězství určité politické strany, přestože toto uskupení ve skutečnosti nemá šance na úspěch. Ochota lidí účastnit se průzkumů je totiž kolísavá, a zjištění sociologů tak nemusejí být úplná. “Když by nějaká strana získala odhady, které nebudou v pořádku, tak by mohla i částečně veřejné mínění ovlivnit. Výzkumníci jsou v tomto ale velmi opatrní, myslím si, že žádná z firem si to netroufne,” uvedl Jeřábek.
V souvislosti s průzkumy prováděnými před volbami poznamenal, že je třeba přísně rozlišovat, kdy jde o pouhé výzkumy volebních preferencí, jež nemusejí odpovídat skutečným výsledkům voleb, a kdy o volební analýzy, které už zahrnují sociologovy úvahy a zkušenosti s chováním voličů v minulosti. “U lidí se projevuje poměrně malá ochota odpovídat. Jestliže se stane, že se voliči určité strany odmítají zúčastnit výzkumu, pochopitelně jsou tím výsledky ovlivněny,” vysvětlil. Podle něj takový případ nastal před loňskými parlamentními volbami v České republice, kdy průzkumy preferencí předvídaly méně hlasů pro KSČM.
Účastníci diskuse se rovněž dotkli možností, které sociologům skýtají stále dokonalejší komunikační technologie a zejména pak internet. Nizozemský analytik Frits Spangenberg upozornil, že světová internetová síť sice umožňuje přenos většího množství dat, zároveň však ztěžuje ověřování jejich pravdivosti. Podle Jeřábka však lze případným zkreslením předcházet tím, že se internetový průzkum kombinuje s dalšími metodami sběru informací.
Světová asociace pro výzkum veřejného mínění (WAPOR) sdružuje přibližně 500 výzkumníků z více než 60 zemí. Jejím cílem je kromě podpory spolupráce akademických i komerčních výzkumníků například stanovení standardů výzkumů veřejného mínění.

-čtk-

×

V Poděbradech se opět uskuteční přehlídka rozhlasové tvorby

Starší článek

Policisté chtějí, aby úřady méně povolovaly stavby billboardů

Novější článek

Podobné zprávy

Sport
Foto: iStock

ČT získala práva na vysílání Evropské ligy UEFA pro další tři sezóny

České televizi se podařilo získat práva na Evropskou ligu UEFA i nově ustavenou Evropskou konferenční ligu UEFA, a to až do roku 2024. Vlastní také práva…
15. 4. 202115. 4. 2021
Marketing

Bonami odstartovalo svoji zatím největší televizní kampaň

Bonami, prodejce nábytku a potřeb pro domácnost a zahradu, tento týden odstartoval rozsáhlou televizní kampaň na podporu brand awareness v České republice,…
15. 4. 202115. 4. 2021
Akce

Výsledky soutěže Shoproku: zvítězil lidl-shop.cz, uspěl 4camping.cz nebo Scuk

Nejpopulárnějším českým e-shopem podle hlasování zákazníků se stal Lidl-shop.cz. Tím nejkvalitnějším na základě recenzí a hodnocení, absolutním vítězem…
15. 4. 202115. 4. 2021
Média

Komunikační agentura Knowlimits uspěla v žebříčku RECMA

Pařížský institut zařadil v reportu Quali-pack Knowlimits na první místo mezi českými mediálními agenturami s hodnocením „high profile“. Díky uzavřeným…
15. 4. 202115. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více