Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Za vysílací práva platí televize i reklamou

Redakce MAM20. 8. 2003

Dvě největší tuzemské televize se přizpůsobily sportovnímu byznysu. Ve svém zpravodajství dělají reklamu hlavním sponzorům fotbalové ligy a hokejové extraligy. Lidé z televizí na tom nic divného nevidí, mediální odborníci si tak jistí zdaleka nejsou. Televize mají to, že budou firmy jmenovat, zakotveno ve smlouvách o vysílacích právech. Ta si přitom kupují. Jinými slovy: Pokud chtějí vysílat fotbal nebo hokej, musí zaplatit a zároveň se zavázat, že neopomenou zmínit celé názvy nejpopulárnějších sportovních soutěží. Ve zpravodajství České televize z hokejové extraligy má svou pravidelnou publicitu zajištěnu od tohoto roku sázková kancelář Tipsport. Redaktoři na Nově zase povinně uvádějí v názvu fotbalové ligy jméno plzeňského piva Gambrinus. Ustanovení o uvádění jmen hlavních sponzorů obou soutěží si do smluv o vysílacích právech prosadili jejich prodejci. Hokejovou ligu prodává společnost BPA zadluženého Antonína Charouze. Fotbalovou má na starosti agentura STES Jaroslava Vacka. “Kloním se k názoru, že to není přijatelné. Obzvláště od veřejnoprávní televize bych čekal trochu větší ostražitost vůči pronikání ekonomických subjektů do zpravodajství,” říká bývalý předseda Rady České televize Jan Jirák. Šéf redakce sportu České televize Otakar Černý v tom žádný problém nevidí. “Podle smlouvy s BPA uvádíme jméno sponzora hokejové ligy při prvním čtení názvu soutěže. Naopak v případě sponzorů jednotlivých hokejových nebo fotbalových klubů jsme od podobné praxe odstoupili,” dodává Černý. Rozdíl mezi jménem celé ligy, který se mění, a “firemními” názvy klubů televize nevysvětluje. V některých případech se přitom sponzorské jméno stalo pro název klubu větším synonymem než firmy podporující celou soutěž. Připomenout lze fotbalový klub z Brna a Olomouce nebo hokejisty z Litvínova. Šéf sportu na Nově Václav Tittelbach nicméně pochyby odmítá. Stejně jako Černý přitom nechce prozradit, za kolik televize nakoupily vysílací práva a zda za uvádění sponzorů obdržely zvláštní bonus. Mediální expert Milan Šmíd v tomto smyslu televize hájí. “Rozhodně se nejedná o porušení zákona. Pokud se příslušná soutěž tak jmenuje, je to v pořádku,” míní Šmíd. “Také ve zpravodajství britské BBC se může objevit jméno mecenáše, pokud je sponzorovaná událost předmětem zájmu valné části obyvatel. Je ale otázka, zda to platí pro fotbal a hokej,” dodává. Ani šéf Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš v uvádění sportovních sponzorů ve zprávách nevidí problém: “Něco jiného by bylo, kdyby moderátoři uváděli, že sponzor je třeba nejlepším producentem určitého výrobku.” Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se sponzory dosud nezabývala. “Za poslední dva roky se na nás s podobným podnětem nikdo neobrátil,” sdělil mluvčí Pavel Barák. Problém však zřejmě bude řešit Syndikát novinářů. Etický kodex totiž praví, že by “novinář neměl zneužívat své povolání k činnosti reklamního pracovníka a neměl by publikovat skrytou reklamu.”

Hospodářské noviny, 20.8.2003, autor: Michal Uryč-Gazda, Aleš Borovan

×

Hypermarkety stále oblíbenější

Starší článek

Roberts Publishing získalo investora, firma se reorganizuje

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Pxhere.com

Měření sledovanosti se musí změnit, shodují se manažeři. Domluví se, jak?

Jak si čtenáři tištěného MAM č. 14 mohli přečíst už v úterý 6. dubna, většina oslovených televizních manažerek a manažerů očekává změny na poli…
10. 4. 202110. 4. 2021
Marketing

V marketingu se více soustředíme na značku

Nové kampani Staropramenu přezdívají v pivovarech Hrdinové. „Reprezentovat je pro nás nejvíc,“ shrnuje její koncept David Šeberle.
10. 4. 202110. 4. 2021
Marketing

Bez jasné online strategie se necháváte smýkat chaosem

Význam online aktivit pro firmy dramaticky roste a zapojení do internetového světa může být otázkou přežití. Bohužel s překotným růstem bývají spojené i…
10. 4. 20218. 4. 2021
Média

Etickou komisi Českého rozhlasu doplnili čtyři noví členové

Ve čtvrtek 8. dubna 2021 se na pozvání generálního ředitele Českého rozhlasu Reného Zavorala sešla Etická komise Českého rozhlasu doplněná o nové členy:…
9. 4. 20219. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Dita Stejskalová vede též marketing pro VMLY&R
Externí komunikaci operátora T-Mobile vede Zuzana Svobodová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více