Výdaje pivovarů na reklamu se loni proti roku 1997 ztrojnásobily
Výdaje domácích pivovarů na reklamu se od roku 1997 více než ztrojnásobily na loňských zhruba 613 milionů korun. Drtivou část z této sumy, asi 555 milionů korun, představovaly peníze vložené do propagace v televizi, vyplývá z údajů, které poskytly Pražské pivovary.
Asi 27 milionů korun loni připadalo na reklamu v časopisech a 16,7 milionu korun na noviny. Rádia z reklamních peněz vynaložených pivovarníky dostala 14,5 milionu korun. Celková částka nezahrnuje výdaje na billboardy, které ji však výrazně neovlivní.
Za růstem reklamních výdajů je stoupající počet pivních značek, které v médiích inzerují. Televize využívají ke komunikaci se zákazníkem stále více i regionální pivovary či skupiny, které dříve tato velká a drahá média opomíjely. Rostoucí ceny piva přitom menším výrobcům uvolňují ruce pro marketingové výdaje, řekl ČTK Radek Arnošt z marketingu Pražských pivovarů. Dalším faktorem je pak podle něj mediální inflace, kdy ceny reklamy stoupají.
Rozhodující podíl televize na pivovarské reklamě vychází z efektivnosti tohoto média. Pro národní značky je to nejefektivnější forma pokrytí cílové skupiny, uvedl Arnošt s tím, že cena na osloveného člověka vychází v televizi v podstatě nejvýhodněji.
“Souvisí to také s tím, že produkt sám o sobě, tedy značky piva, jsou hodně o emocích a televize je médium, které to dokáže nejlépe předat,” řekl dále Arnošt. Pivní značky mají v tuzemsku poměrně velkou tradici a jejich znalost je relativně vysoká. Výrobci tedy musejí piva podporovat výrazněji, než jen budovat o nich povědomí. K silnějšímu profilování značek potom nestačí statický obraz, jako billboard či obrázek v tisku.
Nejmenší podíl rádií podle Arnošta plyne z toho, že ta se spíše využívají ke komunikaci speciálních promočních aktivit, které jsou cíleny lokálně. Místních rádií je přitom hodně, takže jsou k tomu příhodná.
Obecně se zvyšuje kvalita pivní reklamy a roste i její propracovanost, soudí Arnošt. Souvisí to i s celkovým rozvojem reklamní branže, kde je více zkušeností a investuje se více peněz. Celkové výdaje inzerentů do reklamy se loni podle odhadů společnosti ARBOmedia pohybovaly kolem 15,85 miliardy korun.
-čtk-