Rozhovor M&M: Přísně střežený prodej jednoho vydavatelství

25. 8. 2003 11:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zisk vydavatelské divize Computer Pressu přesáhl v loňském roce 45 milionů korun. Jak je to velký podíl ze zisku celé skupiny?
Transparentnost hospodaření celé skupiny trochu komplikují internetové aktivity, které jsme v uplynulých dvou letech postupně odčleňovali. Neodčlenili jsme je ale v začátku účetního roku, došlo k tomu vždy zhruba v půli roku, což trošku zamlžuje účetní výsledky. Obecně se dá říci, že se do internetu v minulých letech investovalo, byl tedy ztrátový. Internet máme nyní oddělený ve dvou dceřiných firmách, které obě letos trochu profitují. V loňském roce tedy veškerý zisk tvořila vydavatelská divize a aktivity nevydavatelské byly v menší ztrátě. Skoro polovinu obratu vydavatelské divize tvoří vydávání knih.
Jak se vám oddělení internetu od vydavatelství osvědčilo?
Rozhodně dobře. Dnes by to bylo téměř nesmyslné mít všechny činnosti pod jednou střechou. Je to zcela jiné podnikání, které vyžaduje odlišné soustředění, vlastní motivovaný management, řízení včetně finančního. I budoucí vývoj internetových dceřiných společností je odlišný od toho, co čeká vydavatelství.
Souvisí to i s plánovaným prodejem Computer Pressu?
Ano, je dosti pravděpodobné, že v případě prodeje firmy získají různé vlastníky a také že je získají v různé době. Nedá se vyloučit, že by měl někdo zájem o celek, ale není to obvyklé. Typické například je, že se velký evropský vydavatel o elektronický byznys nezajímá, a obráceně.
Když jsme zmínili prodej, jak to s ním v současnosti vypadá?
To je samozřejmě tajné…
Já vím, ale přesto…
Vždycky na podobné otázky říkám, že Computer Press byl, je a bude na prodej tak dlouho, dokud se neprodá. Není žádným tajemstvím, že ve firmě je finanční investor, společnost Bancroft, za jehož působení se obrat firmy ztrojnásobil a který samozřejmě o zhodnocení své investice usiluje, což je jeho podnikání, důvod jeho existence. Spolu s Bancroftem vyhledáváme zájemce a komunikujeme. Ani jedna strana nespěchá, jde o maximální zhodnocení, o nalezení nejvhodnějšího partnera („best fit“).
Dokdy musí Bancroft svůj podíl (ve výši 50,5 % – pozn. red.) prodat?
Investor má poměrně dost času, od této chvíle ještě zhruba tři roky. Kdyby to do té doby nevyšlo, je tam ještě dvouletá extenze. Dokonce ani kdyby se v této prodloužené lhůtě nepodařil exit, tak pokud se nemýlím, podíl přejde do jakési správy „nadfondů“; může také dojít k tomu, že fond nahradí jiný fond. V současnosti se bavíme se skupinou pěti až šesti strategických zájemců, které ale jmenovat nemůžu a nesmím.
Můžete alespoň naznačit?
Dá se říci, že ve velké většině jsou to silné světové vydavatelské domy.
Bavíme se stále pouze o podílu Bancroftu, nebo i o zbytku?
Variant může být samozřejmě více. Prodej musí dávat podnikatelský smysl: Pokud mám prodat svůj podíl, musí to být zajímavé pro mě stejně jako pro Bancroft, a kdybych ho nechtěl prodat, tak zase musím být přesvědčený o tom, proč si jej ponechat. Například pokud by strategický zájemce byl veřejně kotovanou společností, s trhem určovanou cenou akcií, tak je jistě oboustranně velmi motivační držet akcie společnosti, ve které pracujete. V podstatě téměř každý model je myslitelný, nedá se to zobecnit a vše záleží na konkrétních parametrech dohod a smluv, kterých je velmi mnoho.

Zveřejněn je pouze výňatek z rozhovoru. Celý obsah si můžete přečíst v týdeníku Marketing & Media, který právě dnes vyšel.

Autor rozhovoru: Martina Vojtěchovská

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.