Plného vlastnictví mediální agentury Zenith Optimedia dosáhla čtvrtá největší reklamní agentura na světě, francouzská společnost Publicis Groupe SA. Za 75 miliónů liber (3,5 miliardy korun) odkoupila 25 procent akcií společnosti Zenith od firmy WPP, třetího největšího reklamního koncernu světa. „Podmínky nákupu Zenith Optimedia jsou rozumné. Požadovaná cena odpovídá tržní ceně akcií,“ uvedl Maurice Lévy, výkonný ředitel společnosti Publicis, pro agenturu Reuters. Britská společnost WPP získala podíl v agentuře Zenith díky převzetí aktivit zkrachovalé reklamní firmy Cordiant, mezi jejíž zákazníky patřila i televizní společnost BSkyB. WPP slíbila věřitelům vyplatit dluhy až do 256 miliónů liber. Dalších deset miliónů dostanou akcionáři Cordiantu. Za jednu akcii bude WPP vyplácet 2,5 pence. Tedy víc než byla cena akcie při stažení firmy Cordiant z veřejného obchodování 17. července. V boji o zkrachovalou společnost porazil koncern WPP právě firmu Publicis. Ta měla o Cordiant zájem především kvůli podílu Zenith Optimedia. Poté, co Publicis odstoupila z tendru o akcie firmy Cordiant, byla v podezření, že se snaží zmařit transakci mezi WPP a akcionáři Cordiantu. Podle serveru Media Guardian by tak totiž měla šanci akcie Zenith Optimedia získat za pouhých 3,5 miliónu liber, což byla jejich účetní hodnota u firmy Cordiant. Spekulace vyvolalo zejména spojení Publicis s arabskou miliardářkou Nahed Ojjehovou. Ta v průběhu července skoupila deset procent akcií firmy Cordiant. Díky tomu mohla významně ovlivnit rozhodování valné hromady akcionářů o transakci s WPP. Ojjehová je přitom i jednoprocentní akcionářkou Publicis.
Hospodářské noviny, 21.8.2003, autor: (aju)