Prodeje hudby zachrání nový server

15. 8. 2003 00:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.

Reklama
SDG

Zástupci největších hudebních vydavatelství v Německu uvedou nový internetový portál ke stahování hudby. Na konci tohoto týdne němečtí šéfové Warner Music, EMI, BMG, Sony Music a Universal Music představí na veletrhu Popkomm internetový server Phonoline. Jde o první legální možnost v Německu, jak stahovat hudbu z internetu, informoval týdeník Wirtschaftswoche.
Rozhodnutí předcházela dlouhá jednání firem. Hlavním tématem byl boj proti internetovému pirátství. Jedním z kroků je umožnění legálního stahování hudby. Vydavatelství tak reagují na šestiletý pokles prodeje hudebních nahrávek. Jen v Německu klesly tržby za minulý rok o 12,6 procenta a tento trend pokračuje nezadržitelně i v tomto roce. České firmy čelí 11,6procentnímu poklesu.
Celosvětový prodej vykazuje čísla ještě horší. Největší firma na trhu, Universal Music, zaznamenala za rok 2002 pokles zisků o čtvrtinu. V červených číslech se pak ocitla světová čtyřka Warner Music. Její ztráta vzrostla oproti roku 2001 o 150 procent na 1,3 miliardy dolarů, uvedl server BBC. Společnosti EMI a BMG sice byly ziskové, ale jejich obraty poklesly o deset procent.
Špatným finančním výsledkům odpovídala i personální politika. EMI propustila jen za minulý rok 2000 spolupracovníků. Počet zaměstnanců u BMG a Warner se od roku 2001 snížil o 1000 lidí. Sony Music plánuje letos propustit deset procent pracovníků.
Hudební giganti se zavedením nového serveru snaží zopakovat úspěch společnosti Apple. Ta na konci dubna uvedla na trh inertnetovou stránku iTunes. Z jednoho z prvních legálních hudebních serverů stáhli uživatelé už přes šest a půl miliónu hitů. „Apple je úspěšný, protože jeho program je jednoduchý a ceny jsou příznivé,“ myslí si Udo Lange, šéf německé EMI.
Velká vydavatelství se již v minulosti pokusila bojovat proti pirátům zavedením legálních portálů jako PressPlay nebo MusicNet. Jejich úspěch byl však kvůli komplikovanému objednávání a malé nabídce písní mizivý.
Nejen nové servery pro legální stahování hitů jsou zbraní proti pirátům. Americká hudební asociace RIAA v červnu oznámila, že se bude soudit jak s provozovateli nelegálních portálů, jako například Kazaa, tak i s jednotlivci. Prozatím podala přes tisíc žalob. Usvědčení piráti tak budou muset zaplatit 150 tisíc dolarů za jeden stažený hit.
Kromě internetu se jako nadějný zdroj příjmů ukázaly mobilní telefony. Prodej vyzváněcích tónů totiž podle předpokladů hudebních společností předčí prodej singlů. Jen v tomto roce porostou tržby za vyzváněcí melodie o 60 procent z 40 na 70 miliónů liber, uvedlo britské rádio BBC 4.


Hospodářské noviny 15.8.2003, autor: Adam Junek

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.