Pražští filmaři se obávají vstupu do Evropské unie
Čeští filmaři vydělávají na hollywoodských produkcích až 250 miliónů dolarů (sedm miliard korun) ročně. Odborníci však varují, že američtí tvůrci by se mohli přesunout do cenově příznivějších zemí poté, co Česko vstoupí do Evropské unie. Největšími konkurenty se mají stát filmové společnosti v Bulharsku a Rumunsku, informoval deník New York Times.
Američtí producenti se přesunou na Východ
Česká republika láká západní filmaře díky tomu, že ušetří až třicet procent z rozpočtu, který by potřebovali, kdyby točili v Americe. Vstup do unie však náklady podstatně zvýší. “Jestli nic nepodniknete, tak vstupem do unie zanikne levná pracovní síla, největší lákadlo pro americké producenty,” varoval české filmaře Steve Gaydos, šéfredaktor časopisu o zábavním průmyslu Variety na setkání producentů v Karlových Varech. “Velkorozpočtové snímky se přesunou do Bulharska a Rumunska. Jeho slova potvrdili i producenti hollywoodského studia Miramax. Ti se v loňském roce poprvé rozhodli natáčet v Rumunsku, a tak zde vznikl snímek Cold Mountain z období občanské války. Film, v němž se objevily hvězdy jako Nicole Kidmanová nebo Jude Law, disponoval rozpočtem přes 100 miliónů dolarů.
Bulharsko: ráj filmařů pro příští tři roky
Také Bulharsko se stává oblíbeným místem amerických filmařů. Produkční společnost Nuimage dokonce vybudovala nová studia v blízkosti Sofie. Ročně tady natočí až deset nízkorozpočtových snímků. Nedávno tady také dokončila ve spolupráci s Warner Bros. akční film Nine Lives s Wesley Snipesem. Bulharští producenti doufají, že budou ze vstupu nových států do Evropské unie profitovat. “Roky 2004 až 2007, než do unie vstoupíme i my, jsou pro nás velkou příležitostí,” řekl Jevgenij Michajlov, generální ředitel největší bulharské produkční společnosti Boyana Studios, serveru Screen Daily. Podle něj je možné v Bulharsku natočit stejný film jako v Čechách pouze se čtyřiceti procenty rozpočtu a tento rozdíl se vstupem Česka do unie ještě zvětší. Díky tomu by Boyana Studios mohly získat zakázky svého největšího konkurenta, pražských studií Barrandov. V současnosti se společnost Boyana podílí na produkci všech dvou až tří domácích filmů, které se v Bulharsku za rok natočí. Mimo to spolupracuje s patnácti až dvaceti zahraničními producentskými společnostmi na natáčení dalších filmů nebo seriálů. Aby zahraniční filmaře přilákala, investovala v uplynulých pěti letech přes dva milióny dolarů do technického vybavení. Její studia jsou díky zájmu zahraničních společností celoročně vytížena. Do konce srpna se například v prostorách Boyana Studios natáčí televizní seriál Spartakus pro společnost USA Entertainment. Jeho rozpočet překračuje pět miliónů dolarů. Do Bulharska se přesouvají i menší produkční firmy. Třeba z Malty sem nedávno přesídlila italská společnost De Agnees.
Čeští filmaři chtějí zavést daňové úlevy
Čeští filmaři se snaží s východní konkurencí bojovat. Prozatím se dohodli s pražským primátorem Pavlem Bémem, že magistrát usnadní proces, jak získat povolení k natáčení v pražských ulicích. “Dorovnávání cen s Evropskou unií probíhá již v současnosti. Kvůli levnějším lokacím na východě jsme jen letos přišli asi o dva snímky, přestože kvalita tamní práce rozhodně není na naší úrovni,” postěžoval si Michal Přikryl z produkční společnosti Prague International Films, která se podílela například na snímku Mission Impossible. “Česká vláda navíc nenabízí žádné daňové úlevy. Výhodu pak mají také země, jako je Portugalsko, kde jsou ceny srovnatelné, ale filmaři dostávají rozsáhlé dotace. Do Prahy budou mířit pouze produkce, které točí filmy vztahující se k místnímu prostředí,” dodává Přikryl. Čeští filmaři se proto snaží u vlády lobbovat, aby poskytla daňová zvýhodnění filmovým investorům podobně, jako je tomu v Německu, Francii, Kanadě nebo na Novém Zélandu. “V našem výboru nic nepřipravujeme. Víme o tom, že umělci, nejen filmaři, by ocenili jakoukoli formu nepřímé podpory. Domnívám se však, že toto je záležitostí Ministerstva kultury, které by mělo návrh takovéhoto zákona podat,” uvedl Jaromír Talíř, člen poslaneckého kulturního výboru a bývalý ministr kultury. Nicméně odborníci říkají, že česká vláda, které ve státní pokladně peníze neustále chybí, takovýmto podpůrným krokům nakloněna nebude. Jako konkurenční zbraň českým filmařům tedy zůstává dostatek špičkových odborníků a techniky, aby se mohly točit až čtyři velké filmy najednou.
Hospodářské noviny, 5.8.2003, autor: Adam Junek
Podobné zprávy
Budějovický Budvar si na média vybral Publicis Groupe

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly
