Horké počasí výrazně zvyšuje prodej piva
Hospodářské noviny, autor: Tomáš Mrázek
Vysoké teploty, které provázejí letošní léto dělají velkou radost českým pivovarníkům. Milovníci piva totiž daleko častěji hasí žízeň národním nápojem a výrobci si tak do kolonek prodeje připisují několikaprocentní nárůsty.
“Každý stupínek na teploměru pro pivovary znamená vyšší výstav,” říká Zdeněk Mikulášek, mluvčí rodinného pivovaru Bernard. Výstav tohoto producenta nepasterizovaného piva vzrostl za první pololetí o dvacet procent, s tím se zvýšily i tržby na necelých osmdesát miliónů korun.
Nárůsty prodejů hlásí i další pivovary. “Zvýšená poptávka se projevila nejen na prodeji točeného piva, ale velmi výrazně také na lahvovém pivu. Našeho piva v lahvích se v prvních srpnových dnech se vypilo na čtrnáct tisíc hektolitrů, což je o polovinu více než loni,” uvedl pro ČTK obchodní ředitel hanušovického pivovaru Holba Zdeněk Mareš. Pivovar Černá Hora zaznamenal v červnu a červenci desetiprocentní meziroční nárůst prodeje. “Začátek srpna byl ještě lepší, prodali jsme o dvacet procent piva více,” uvedl spolumajitel Černé Hory Jiří Fusek. Pozadu nezůstává ani lídr tuzemského trhu skupina Plzeňského Prazdroje. “Po rekordním červnu pokračoval nárůst prodeje všech značek z našeho portfolia i v červenci, a to v průměru o pět procent,” řekl mluvčí Prazdroje Alexej Bechtin. Konzumenti mají podle něj stále největší zájem o Velkopopovického Kozla a o prémiový ležák Pilsner Urquell.
Vyššímu prodeji nepomáhají pouze vysoké teploty. U většiny pivovarů totiž v letních měsících gradují marketinkové akce na podporu odbytu. “K většími zájmu o naše pivo přispívá i promoční akce Chlapark, kterou navštěvují tisíce lidí,” řekla mluvčí Pražských pivovarů Simona Krautová.
Ani ve velkém horku však konzumenti své návyky nemění. “Pivaři jsou většinou věrni svým oblíbeným značkám a hospodám,” podotkl Bechtin z Prazdroje. “Struktura prodeje zůstává téměř stejná, převažuje desítka,” doplňuje Fusek. Odlišnosti se přesto najdou. “Výrazně stoupl zájem o belgické pivo Hoegaarden. Je to kvůli jeho chuti, která je odlišná od klasických českých ležáků,” sdělila mluvčí Pražských pivovarů. Hoegaarden je přitom pšeničné pivo s osmiprocentním obsahem alkoholu. Pivovaru Černá Hora zase značně vzrostl prodej limonád s chmelovým extraktem, a to až o 250 procent. Zákazníci také více konzumují nealkoholické pivo. “V letních měsících ze všech našich značek nejvíce vrostla poptávka po nealkoholickém Radegastu Birell,” dodal Bechtin.
Příznivé léto by se mohlo projevit i v celoroční produkci pivovarů. “Do června jsme zaznamenali mírné zlepšení. Pokud by trend vydržel až do konce roku, mohli bychom překročit celkový výstav z loňského roku, který přesáhl osmnáct miliónů hektolitrů,” uvedl Jaroslav Čepička z Českého svazu pivovarů a sladoven.
Produkce v hektolitrech/rok
1999 – 17 862 842
2000 – 17 924 584
2001 – 17 880 865
2002 – 18 177 821
Podobné zprávy
Měření sledovanosti se musí změnit, shodují se manažeři. Domluví se? Jak?
V marketingu se více soustředíme na značku
