Farmáři si vymohli vyšší ceny, vajíčka podraží

5. 8. 2003 09:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Rozpoutaná „vaječná válka“ začíná pomalu utichat. Požadavek dodavatelů vajec na zvýšení odkupní ceny mnoho obchodníků vyslyšelo a došlo k dohodě. Pro zákazníky z toho vyplývá, že vejce z pultů nezmizí, budou ale dražší. Požadavek farmářů byl jednoznačný. Buď docílí vyšší odkupní ceny vajec, nebo budou uvažovat o přerušení dodávky do obchodů. „Důvodem takto razantního postoje zemědělců byla nízká odkupní cena, která nepokrývala ani výrobní náklady,“ vysvětluje Dagmar Pinková, obchodní ředitelka společnosti Česká vejce, největšího tuzemského dodavatele. Jednání obchodníků o ceně vajec přitom neprobíhala jen se společností Česká vejce, ale také s dalším velkým dodavatelem, kterým je společnost Zlatá vejce. „Včerejším dnem naše společnost, která provozuje supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova, dokončila jednání a o nákupních cenách konzumních vajec jsme se dohodli. O termínech pro úpravu spotřebitelských cen však zatím jen uvažujeme,“ prozrazuje Lucia Cavina z Ahold Czech Republic. Dohoda včera nastala také ve společnosti Carrefour Česká republika. „Jednání se společností Česká vejce byla ukončena, navýšení konečné ceny však nebude výrazné. V průměru vejce nepodraží o více než 40 haléřů na kus,“ sděluje Jana Havlíčková, tisková mluvčí společnosti Carrefour Česká republika. U ostatních obchodníků buď dohoda již také byla uzavřena, anebo jednání ještě probíhají. „Vyjednávání o odkupních cenách potravin je zcela běžnou záležitostí, zarážející je ale v tomto případě přístup dodavatelů. Takovýto způsob vyjednávání hraničí s kartelovou dohodou. Uvažujeme proto o podání podnětu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ říká Petr Vyhnálek, jednatel společnosti Globus ČR. „Dohodě se nebráníme, nejpozději do konce týdne budou jednání u konce. Výsledek bude jednoznačný, vejce pro spotřebitele podraží,“ dodává. Odkupní ceny jsou nízké, prtože na trhu je přebytek. Ceny vajec se za tři roky dostaly na nízkou úroveň. Dnes se desetikusové balení letních vajec střední velikosti prodává mezi 18 až 19,50 korunami. V roce 2000 to bylo asi o pět korun více.

Letní ceny středních vajec

Rok 2000 23,50 až 25 korun
Rok 2001 23,50 až 26 korun
Rok 2002 19,50 až 20 korun
Rok 2003 18 až 19,50 korun

Pozn. Balení po 10 ks
Zdroj: Česká vejce

Hospodářské noviny, 5.8.2003, autor: Radek Šalanda

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.