EU má seznam výrobků, jejichž ochrana je porušována
Evropská unie předala Světové obchodní organizaci (WTO) seznam 41 evropských výrobků, na jejichž zeměpisné označení původu se sice vztahuje ochrana, přesto je ale ve světě široce zneužíváno. Jsou mezi nimi taková jména jako sýr Roquefort, Parmská šunka, víno Rioja nebo kořalka Ouzo.
Unie chce, aby jí WTO pomohla potírat zneužívání těchto názvů, které se mnohde staly obecnými označeními určitého druhu zboží. Očekává, že návrh projedná nadcházející ministerská konference WTO, která začne 10. září v mexickém Cancúnu. Ochrana zeměpisných označení původu je další z řady předmětů obchodních svárů mezi EU na jedné a Spojenými státy, Austrálií a Novým Zélandem na druhé straně.
Evropská komise očekává, že by ji mohla podpořit i řada rozvojových zemí, které na ochraně názvů svých typických výrobků také mohou vydělat. “Uděláme vše pro to, abychom v rámci WTO dospěli k lepší světové ochraně kvalitních místních výrobků, ať už jde o Roquefort, o čaj Darjeeling (Indie), kávu Antigua nebo Arganský olej (Maroko),” prohlásil zemědělský komisař Franz Fischler.
EU chrání zeměpisná označení původu asi 600 potravinářských výrobků; čtyři desítky z nich jsou předmětem rozsáhlého falšování a kopírování. Podle Fischlera to poškozuje země, kde se originály vyrábějí, i samotné výrobce, kteří museli hodně investovat do kvality, aby ochranu získali.
“Je naprosto nepřípustné, když EU nemůže v Kanadě prodávat Parmskou šunku jen proto, že už si v té zemi tuto známku někdo přihlásil pro vlastní, kanadský výrobek,” zlobil se komisař.
Česká republika si při vstupních rozhovorech vyjednala ochranu pro několik druhů alkoholických nápojů a pro budějovická piva. Další výrobky, jako Olomoucké tvarůžky či Hořické trubičky, do příslušného řízení přihlásí po vstupu.
Členské státy se nemohly několik týdnů dohodnout na seznamu 41 ohrožených výrobků, zejména kvůli obstrukcím Řecka, které chtělo zařadit co nejvíce vlastních produktů. Tichá procedura pro schválení skončila dnes ráno. Na seznamu je 22 alkoholických nápojů a 19 jiných potravin.
Jsou to například francouzská vína Bourgogne, Chablis či Champagne, portugalské Porto, italské Chianti, španělské Jerez; řecký sýr Feta, francouzské Reblochon či Comté, spousta italských sýrů a šunek a také španělská ořechovo-medová lahůdka Jijona y Turrón de Alicante.
-čtk-
Podobné zprávy

Veletrhy vyhlížejí podzim s nadějí. Online a hybridní formy nejsou cestou z krize
Young Lions: Katogorii Print vyhráli David Böhm a Richard Vlček z Publicis Groupe
