Boj o Safeway se přiostřuje
Soupeření o britský řetězec supermarketů Safeway jde do rozhodujícího kola. V pondělí má v Londýně Úřad na ochranu hospodářské soutěže podat hodnocení dosavadních pěti nabídek. Jeho zpráva je přitom považována na jakési “předrozhodnutí” o novém uspořádání trhu s potravinami v Británii.
Safeway je se svým podílem 9,2 procenta čtyřkou na trhu, a je považován za poslední možnost pro akvizici v tomto oboru.
Britský obchod je atraktivní, protože ceny a tím pádem i marže, jsou relativně vysoké. Vláda se ale obává malé konkurence a nechce velkým hráčům dovolit příliš růst. Ministerstvo hospodářství rozhodne proto o tom, kdo se může ucházet o Safeway, až v září po zprávě kartelového úřadu.
Celý poker o řetězec rozběhly začátkem roku supermarkety William Morrisson. Firma, která je se svým šestiprocentním podílem spíše menší “rybou”, vzbudila se svým útokem velký zájem. Najednou se k ní přidali i velcí rivalové – nejdříve Sainsbury’s, pak Asda a nakonec Tesco.
Zájem dokonce projevil i multimilionář a jeden z nejpozoruhodnějších podnikatelů na ostrově Phillip Green. Ten vlastní již velké módní obchody jako Bhs a vloni za 1,3 miliardy eur přikoupil maloobchodní skupinu Arcadia. Nyní pošilhává i po Safeway, protože britské supermarkety mají stále větší obrat také v oblasti knih, hudby a především i textilu.
Ve hře o Safeway proto nejde jen o potraviny. S prodejem firmy se nově uspořádá celý sektor maloobchodu. Proto si načas dává i vláda. Jak nervózní celá situace je, je vidět i na tom, že zprávu kartelového úřadu měla ministryně hospodářství Patricia Hewittová dostat již před několika dny. Její předání se ale na poslední chvíli posunulo. Důvodem bylo, že jeden z uchazečů jen několik hodin před uplynutím lhůty zlepšil svou nabídku. Podle odborníků se jednalo o dceřinou společnost amerického koncernu Wal-Mart, Asdu.
V Londýně se náhlé zpoždění vysvětluje tím, že by Safeway mohl koupit jeden ze tří velkých rivalů. I když za jistých omezení. Wal-Mart by tak měl šanci zaútočit na dosavadní jedničku Tesco. Její podíl na trhu činí 27 procent.
Wal-Mart, který do Británie vstoupil v roce 1999 a vyvolal velkou cenovou válku, nyní přichází i s další nabídkou. V případě převzetí Safeway údajně prodá asi stovku obchodů, hlavně Morrisonu. Jenže 71letý šéf firmy Ken Morrison chce jít svou cestou.
Každopádně britský maloobchod čeká horký podzim. Až po rozhodnutí vlády o tom, kdo smí předložit definitivní nabídku, půjde opravdu do tuhého. “Ten, kdo získá Safeway, se z toho bude těšit asi až na Vánoce,” říká jeden z odborníků.
Hospodářské noviny 15.8.2003, autor: Andreas Hoffbauer (Handelsblatt)
Podobné zprávy
Měření sledovanosti se musí změnit, shodují se manažeři. Domluví se? Jak?
V marketingu se více soustředíme na značku
